fbpx

תאונת דרכים ללא ביטוח חובה ומקיף

מה עושים במקרה של תאונת דרכים ללא ביטוח או ביטוח מקיף ? מטרת חובת עריכת פוליסת ביטוח לכלי רכב הינה להבטיח ולהגן על הנהגים והמעורבים בתאונה בכל הקשור לפיצויים כספיים בגין נזקי רכוש או נזקי גוף.

נהג רכב חייב לנהוג עם תעודת ביטוח חובה ומומלץ להרחיב את הפוליסה ולרכוש פוליסת ביטוח צד שלישי או לחילופין פוליסת ביטוח מקיף, כאשר רכישת פוליסה מקנה למבוטח והנהג הרכב הגנה מפני תביעות כספיות ונזיקיות במקרה של תאונת דרכים והכל בהתאם לפוליסה ותנאיה והיקף הכיסוי הביטוחי שנרכש.

סוג ביטוחהיקף כיסויחובה/רשות
חובהנזקי גוףחובה
צד שלישינזקי רכוש צד ג’רשות
מקיףנזקי רכוש עצמי וצד ג’רשות

הבדלים בין ביטוח חובה לביטוח מקיף

ההבדל העיקרי בין ביטוח חובה לביטוח מקיף טמון בהיקף הכיסוי הניתן. ביטוח חובה מכסה אך ורק נזקים לצד שלישי, ואילו ביטוח מקיף מציע כיסוי לרכב הנהג המבוטח ולחפצים אישיים. בנוסף, ביטוח מקיף עשוי לכלול הטבות אחרות, כגון סיוע בצד הדרך וכיסוי רכב שכור במהלך תיקונים.

היתרונות של ביטוח מקיף

רכישת ביטוח מקיף יכולה להפחית משמעותית את ההשפעה הכלכלית של תאונה או נזקים אחרים לרכבו של הנהג המבוטח. כמה יתרונות מרכזיים של ביטוח מקיף כוללים:

1. הגנה פיננסית: ביטוח מקיף מכסה את עלות תיקון או החלפת הרכב של הנהג המבוטח, ללא קשר לאשמה.
2. שקט נפשי: עם כיסוי מקיף, נהגים יכולים להרגיש בטוחים בידיעה שהם מוגנים מפני אירועים בלתי צפויים שונים.
3. הטבות נוספות: פוליסות ביטוח מקיף רבות מציעות הטבות נוספות, כגון סיוע בצד הדרך, כיסוי רכב שכור וכיסוי לחפצים אישיים בתוך הרכב.

תאונה ללא ביטוח חובה

ביטוח חובה, כשמו כן הוא, הינו ביטוח שמחייב כל נהג במדינת ישראל. נהיגה בכבישי ישראל ללא ביטוח חובה מהווה עבירה פלילית, כשההשלכות בעת תאונה בה מעורב נהג ללא ביטוח חובה הופכות להיות משמעותיות, הן עבור הנהג עצמו והן עבור האחרים שנפגעו באותה תאונה.

נהג שהיה מעורב בתאונת דרכים והוא ללא ביטוח חובה, אינו יכול בעצם להגיש תביעה לפיצוי מחברת הביטוח. כל המעורבים בתאונה יזכו לפיצויים מהקרן הממשלתית “קרנית”, כשקרן זו תראה לנכון, ברוב המקרים, לחזור אל הנהג הפוגע ולתבוע אותו תביעה נזיקית מאחר שנהג ללא ביטוח חובה וזאת מאחר וקרנית, היא זו שנאלצה לשלם פיצויים לשאר הנפגעים בתאונה.

חשוב כמובן לזכור כי מי שנהג ללא ביטוח חובה והיה מעורב בתאונה ואשר בעטיה נגרמו נזקים בצורה משמעותית, יהיה עליו לשאת בכל הטיפולים הרפואיים הנלווים – טיפולים שיכולים להגיע לעשרות אלפי שקלים מידי חודש.

תאונה ללא ביטוח מקיף

ביטוח מקיף, לעומת ביטוח חובה, אינו ביטוח המחייב את הנהגים על פי חוק. עם זאת, נהיגה ללא ביטוח מקיף מהווה עבור הנהגים סיכון כלכלי רחב ובמקרה של תאונה ימצא עצמו הנהג משלם סכומים גבוהים מכיסו עבור אלו שנפגעו בתאונה שקרתה באשמתו. 

במקרה של תאונה של נהג ללא ביטוח מקיף, ביטוח המתייחס לנזק לצד שלישי בתאונה שנגרמה, יצטרך אותו נהג בתשלום על הנזקים שקרו לרכבים שהיו מעורבים בתאונה. לצד אלו, מאפשר אותו ביטוח ליהנות גם מכיסוי בתאונות של הרכב עצמו, בין אם מדובר על מקרים בהם הרכב עולה באש, התהפכות של הרכב בתאונה, בשל שיטפונות ועוד.

אין לי ביטוח חובה ועשיתי תאונה

מדובר בסיטואציה שיש לבחון בצורה מעמיקה וכדאי להימנע ממנה כמובן. ההמלצה היא לפנות לשירותיו של עורך דין תאונת דרכים, על מנת שיוכל לבחון המקרה מקרוב ולבדוק האם הנהג שהיה מעורב בתאונה לא היה אולי מודע לעובדה שלא קיים ברכב ביטוח חובה.

מקרים בהם לא היה הנהג מודע לעובדה שלא קיים לרכב ביטוח חובה בתוקף קורים לא פעם בבתי עסק וחברות בהם העובדים עושים שימוש באופן יומיומי ברכבים, כשמי שאחראי באותה מסגרת על חידוש הביטוחים של אותם רכבים נמנע מלעשות כך ובכך הפקיר את הנהגים באותה מסגרת לעלות על הרכבים כשאין ביטוח חובה בתוקף.

אין לי ביטוח מקיף או ביטוח צד ג’ ועשיתי תאונה

במקרה של ביטוח מקיף לנושא האשמה יש משמעות רבה לגבי מי אמור לשלם עבור הנזקים שקרו לשאר הרכבים בעת התאונה. במקרים בהם לאחד מהנהגים אין ביטוח מקיף יכולה להיווצר סיטואציה בה יהיה נוח לחברות הביטוח האחרות “להפיל” את האשמה על הנהג ללא הביטוח.

במקרים ובהם מוצא עצמו נהג ללא ביטוח מקיף מעורב בתאונה, הם המקרים ובהם חשוב גם כן לפנות לעורך דין המתמחה בתאונות דרכים וזאת בכדי שיבחן לעומק למי עומד האָשָׁם בתאונה. במקרים רבים יוכל עורך הדין להפחית באופן משמעותי את נטל האָשָׁם מהנהג ללא הביטוח המקיף ובכך להקל עליו באופן משמעותי בתשלום על הנזקים שקרו לרכבים אחרים בתאונה.

תביעת הנהג הפוגע ללא ביטוח

במקרים מצערים בהם לנהג הפוגע לא היה ביטוח, שמורה לנפגעים הזכות בהגשת תביעה אזרחית לגבי הנזקים שנגרמו להם בתאונה.

הגשת תביעה אזרחית כנגד הנהג הפוגע צריכה להוביל את בית המשפט להבין, מעל כל ספק, כי הנהג הפוגע היה זה שאחראי לתוצאות התאונה, לבטח אם מדובר על נזקים גופניים להם השלכות משמעותיות על חייהם של הנפגעים.

במדינת ישראל בתי המשפט פוסקים באופן עקבי נגד נהגים הגורמים לתאונות ללא ביטוח חובה. פסיקות אלה גוררות לעיתים קרובות קנסות כספיים משמעותיים ועשויות לכלול אישומים פליליים, בהתאם לחומרת התאונה. נהגים שאין להם ביטוח מקיף עלולים גם להתמודד עם הוצאות משמעותיות מכיסם כדי לתקן או להחליף את רכבם. 

כאמור, נהיגה ללא ביטוח חובה עלולה להוביל לאישום פלילי במקרים חמורים. העונשים עשויים לכלול מאסר, קנסות והשעיה או שלילת רישיון הנהיגה. יתר על כן, להרשעה פלילית יכולות להיות השפעות ארוכות טווח על חייו האישיים והמקצועיים של הנהג.

מקרים אלו מהווים דוגמה בולטת לנחיצות בהגשת תביעה אזרחית באמצעות עורכי דין להם הניסיון והרקע המקצועי הרחב בניהול תביעות ביטוח ותאונות דרכים. תביעות שיש בהן לאפשר לאותם נפגעים לזכות לפיצויים הולמים נוכח נפשעותו וחוסר אחריותו של הנהג הפוגע.

הייתם מעורבים בתאונת דרכים בה למי מהנהגים לא היה ביטוח חובה?  עו”ד ששי לב, המוביל את המשרד, הינו בעל ניסיון עשיר ומגוון בתחום ומלווה את לקוחות המשרד להשגת הפיצוי המקסימלי צרו קשר לקבלת ייעוץ משפטי ללא התחייבות.

 

* אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, אלא יש לראות בכתוב הסבר כללי בלבד ומומלץ להתייעץ עם עורך דין. קראו עוד בתקנון ותנאי השימוש באתר.

תוכן עניינים

מחפשים עורך דין תאונות דרכים לייצוג משפטי?

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

ששי לב עורך דין ומגשר