fbpx

עורך דין תביעה ייצוגית נגד יבואן רכב

עורך דין תביעה ייצוגית נגד יבואן רכב

רכישת רכב היא עסקה גדולה ומשמעותית עבור רבים מאיתנו. אנחנו משקיעים סכומי כסף גדולים כדי לרכוש רכב חדש או משומש, ואנחנו מצפים לרכב שיהיה בטוח, אמין ויעיל. עם זאת, לא פעם קורה שיבואני רכב מוכרים רכבים עם ליקויים או תקלות, אשר עלולים לסכן את בטיחות הנהגים והנוסעים.

במקרים כאלה, ישנה אפשרות להגיש תביעה ייצוגית נגד יבואן הרכב. תביעה ייצוגית היא תביעה שהוגשה בשם קבוצה של אנשים, אשר נפגעו מאותו אירוע או התנהגות. במקרה של תביעה ייצוגית נגד יבואן רכב, התביעה יכולה להיות מוגשת בשם כל בעלי הרכב של אותו הדגם, אשר נמצאים עם אותו הליקוי או התקלה.

תביעה ייצוגית יכולה להיות דרך יעילה וחסכונית עבור בעלי רכבים שנפגעו מיבואן רכב. היא מאפשרת להם להילחם ביבואן הרכב בעליונות מספרית, ולהשיג פיצויים עבור הנזקים שנגרמו להם.

במאמר זה, נרחיב על תביעה ייצוגית נגד יבואן רכב. נציג את הזכויות של בעלי רכבים שנפגעו מיבואן רכב, ונדון בהליך הגשת התביעה הייצוגית.

תביעה ייצוגית היא הליך משפטי מיוחד שיש חשיבות גדולה לערוך אותו בצורה נכונה ומדויקת. העובדה שקבוצת התובעים היא גדולה ולא הומוגנית ולעיתים יש בה דעות שונות, מחייבת איש מקצוע מהמעלה הראשונה,  עורך דין תביעה ייצוגית נגד יבואן רכב חייב בנוסף להכיר את התקנות וההוראות של יצרני הרכב וכן את הפסיקות העדכניות שיש בנושא לאורך השנים.

מהי תביעה ייצוגית ?                                                           

תביעה ייצוגית היא אפשרות שמעניק החוק לאזרח הקטן להגיש תביעות כנגד פעולות של גופים גדולים או רשויות שלטוניות. מטרת המכשיר היא לייצר כלי שיפוטי המרסן את הגופים הגדולים והחזקים במשק אל מול הפרט הבודד. מטרת העיקרון של התביעה הייצוגית היא בחשיפת פגמים בהתנהלות הארגונים שלא נתפשו ברשת הפיקוח הרגולטורי.

את התביעה הייצוגית מוביל למעשה אדם המיוצג על ידי עורך דין תביעה ייצוגית, בשם קבוצת נפגעים גדולה. הקובלנה המשפטית העולה בתביעות ייצוגיות בדרך כלל נוגעת לסעיף שאין בו סכום כסף גדול לפרט הבודד המצדיק תביעה משפטית, אך עבור קבוצה גדולה של נפגעים יש כבר בסיס לתביעה כלכלית וגם ליצירת צדק חברתי.

תביעה כאמור נערכת בשם כלל המיוצגים, אך מובלת על ידי קבוצה של בעלי עניין התובעים בשם הקבוצה. הפיצוי שינתן לרוב עבור התובעים יהיה קטן, לקבוצה המובילה יינתן פיצוי מיוחד על פעולתו למען החברה.

בישראל, חל חוק תובענות ייצוגיות, תשס”ו-2006, המסדיר את הגשתן של תביעות מסוג זה. החוק קובע כי על מנת לאשר תביעה ייצוגית, על בית המשפט לבחון את התנאים הבאים:

  • האם ישנם נזקים דומים שנגרמו לקבוצה גדולה של אנשים?
  • האם ישנו קשר סיבתי בין ההתנהלות הפוגעת של הנתבע לבין הנזקים שנגרמו?
  • האם ישנו סיכוי סביר להצלחת התביעה?

תפקידו של עורך דין בתביעה ייצוגית ?                                  

תביעה ייצוגית היא הליך משפטי מורכב המצריך הבנה, ניסיון וידע רב. לא כל עורך דין מכיר את הנושא, עורך דין ששי לב מומחה בהגשת תביעות ייצוגיות מסביר את השלבים בהגשת תביעה ייצוגית :

  • בדיקת היתכנות התביעה –עו”ד תביעות ייצוגיות יקבל לידיו את כלל הנתונים, יערוך בדיקה משלו, יבין האם היקף התובעים הוא מספיק רחב לבסס תביעה שכזאת ואז יתחיל בהליך המתבקש.
  • בדיקת פנקס התובענות הייצוגיות- בשלב הזה יערוך עו”ד תביעות ייצוגיות בדיקה במערכות בתי המשפט האם כבר הוגשה בעבר או האם מתנהלת כיום תביעה דומה.
  • נאותות התובע – את התביעה הייצוגית חייב להגיש מי שנמנה על הנפגעים מהעבירה שבשמה מוגשת תביעה הכוללת, עורך הדין חייב לוודא זאת וכן לוודא שהתובע פועל בתום לב ולבסוף האם קיים בסיס רחב של נפגעים המצדיק את ביצוע התביעה.

 הגשה לבית משפט – עורך דין יציג את התביעה הייצוגית בשני שלבים :

  1. בקשה לבית המשפט לבדוק האם התביעה עומדת בתנאי הסף של הדרישות לתביעה ייצוגית.
  2. משהתקבל האישור תתנהל התביעה בצורה רגילה בבית המשפט בהובלת עורך דין תביעה ייצוגית המשפט יתנהל בבית המשפט השלום או המחוזי בהתאם לאופי התביעה.

עילות תביעה כנגד יבואני רכב בתביעה ייצוגית

עילות תביעה כנגד יבואני רכב בתביעה ייצוגית יכולות להשתנות בהתאם לנסיבות הספציפיות של כל מקרה. עם זאת, באופן כללי, עילות התביעה הנפוצות ביותר הן:

ליקויים או תקלות ברכבים. ליקויים או תקלות ברכבים עלולים לגרום לנזקים משמעותיים לבעלי הרכב לרבות נזק כלכלי ואף לסכנת חיים. כך למשל, ליקוי במערכת הבלמים עלול לגרום לתאונות דרכים, ליקוי במערכת החשמל עלול לגרום לשריפה ברכב, וליקוי במנוע עלול לגרום לירידה בערך הרכב.

פרסום מטעה. יבואני רכב עשויים לפרסם הצהרות מטעות או הטעייתיות על רכבים, במטרה למשוך לקוחות. לדוגמה, יבואן עשוי לפרסם כי רכב מסוים בעל צריכת דלק נמוכה, כאשר בפועל צריכת הדלק שלו גבוהה יותר.

אי עמידה בתקנים. יבואני רכב מחויבים לעמוד בתקנים מחמירים של בטיחות, איכות וסביבתיות. אי עמידה בתקנים אלו עלולה להוות סכנה לציבור. לדוגמה, יבואן עשוי לשווק רכב שאינו עומד בתקני הבטיחות של האיחוד האירופי.

אי מתן שירותי תיקון או חלפים. יבואני רכב מחויבים לספק שירותי תיקון וחלפים לרכבים שהם מייבאים. אי מתן שירותים אלו עלול לגרום לנזקים לבעלי הרכב. לדוגמה, יבואן עשוי לסרב לספק חלפים לרכב מסוים, גם אם החלפים קיימים.

כמו כן, יבואני רכב עשויים להיות אחראים גם לעוולות נוספות, כגון:

עוולה של מצג שווא. יבואן עשוי להציג מצג שווא, במטרה להטעות את הלקוח. לדוגמה, יבואן עשוי להציג רכב כחדש, כאשר בפועל הוא משומש.

עוולה של הפרת חובה חקוקה. יבואן עשוי להפר חובה חקוקה, כגון חובה לספק מידע נאות ללקוחות. לדוגמה, יבואן עשוי להימנע מלמסור ללקוח מידע על ליקוי ברכבים.

עוולה של רשלנות. יבואן עשוי לנהוג ברשלנות, וכתוצאה מכך לגרום לנזק ללקוח. לדוגמה, יבואן עשוי לשווק רכב שאינו בטיחותי, או שלא מתאים לשימוש בישראל.

על מנת להגיש תביעה ייצוגית כנגד יבואן רכב, על התובעים הייצוגיים להוכיח כי מתקיימים כל התנאים הקבועים בחוק תובענות ייצוגיות. התנאים הללו כוללים:

  1. קיומם של נזקים דומים שנגרמו לקבוצה גדולה של אנשים.
  2. קיומו של קשר סיבתי בין ההתנהלות הפוגעת של היבואן לבין הנזקים שנגרמו.
  3. קיומו של סיכוי סביר להצלחת התביעה.

הסיבות העיקריות שבגינן מוגשת תביעה ייצוגית כנגד יבואני רכב הן :

  • פרסום שגוי – פרסום שגוי יכול להיות שיבואן הרכב פרסם מטעמו הבטחה מסוימת ולא עמד במימוש שלה במלואה או בחלקה.
  • אי עמידה בהבטחות יצרן – במקרה ובהבטחות היצרן התגלה פרט שאינו מתרחש במציאות, דוגמת הבטחה לטווח קילומטרים לליטר דלק או יעילות מערכת זאת או אחרת, תיתכן אפשרות לתביעה ייצוגית כנגד יבואן הרכב.
  • אי זימון לטיפולים נדרשים – מקרי עבר הראו שהימנעות של יבואני רכב מלקרא ללקוחותיהם להגיע לטיפול נדרש מהווה עילה לתביעה אפשרית.
  • תקלות חוזרות – במידה ודגם מסויים או סוג רכב מסויים מייצר תקלות חוזרות ונשנות במכלול הרכבים, אזי ניתן לתבוע בשל כך תביעה ייצוגית.

תביעות ייצוגיות נגד יבואני רכב הן כלי משפטי חשוב להגנה על זכויות הצרכנים. הן מאפשרות לצרכנים לקבל פיצויים בגין נזקים שנגרמו להם, גם אם הנזקים הם קטנים יחסית. הן גם מהוות תמרור אזהרה ליבואני רכב, ומעודדות אותם להקפיד על איכות המוצרים והשירותים שהם מספקים.

אם אתם סבורים שקיימת עילת תביעה נגד יבואן רכב, מומלץ להתייעץ עם עורך דין ששי לב, ולבחון את האפשרות להגיש תביעה ייצוגית בצורה יסודית ומעמיקה על מנת לקבל את מקסימום הפיצוי על פי הדין.

* אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, אלא יש לראות בכתוב הסבר כללי בלבד ומומלץ להתייעץ עם עורך דין. קראו עוד בתקנון ותנאי שימוש באתר.

 
ששי לב עורך דין
ששי לב עורך דין

עו"ד ששי לב הינו מוסמך במשפטים בהצטיינות מאוניבריסטת תל אביב כן בעל תארים מתקדמים במנהל עסקים. השילוב של הניסיון המקצועי לצד הידע האקדמי מקנים לעו"ד לב את מלוא המיומניוות הנדרשות בניהול הליך משפטי והדבר בא לידי ביטוי בהישגים ובתוצאות לטובת הלקוחות.

ששי לב עורך דין
ששי לב עורך דין

עו"ד ששי לב הינו מוסמך במשפטים בהצטיינות מאוניבריסטת תל אביב כן בעל תארים מתקדמים במנהל עסקים. השילוב של הניסיון המקצועי לצד הידע האקדמי מקנים לעו"ד לב את מלוא המיומניוות הנדרשות בניהול הליך משפטי והדבר בא לידי ביטוי בהישגים ובתוצאות לטובת הלקוחות.

מאמרים קשורים:

שיחת ייעוץ עם עורך דין להערכת סיכויי התביעה

לתיאום שיחת ייעוץ ללא התחייבות

תוכן העניינים:

לקוחות ממליצים

המידע סייע לכם? שתפו!

המשרד מספק שירותי ייצוג משפטי בכל רחבי הארץ.

אנחנו פה להילחם עבורכם!
ייעוץ ראשוני והערכת שווי התביעה

לתיאום פגישת ייעוץ ללא התחייבות>>>

ששי לב עוד