נזקי מים בצנרת בניין מגורים משותף – מדריך משפטי

נזקי מים בצנרת בניין מגורים משותף – מדריך משפטי

נזקי מים כתוצאה מפיצוץ צנרת בבניין מגורים משותף עלולים לגרום לנזק רב הן לדירה עצמה והן לדירות סמוכות. במקרים רבים, נזקים אלו גוררים עימם סכסוכים משפטיים בין הדיירים, חברת הניהול ו/או נציגות הבית המשותף.

אחד מהנזקים שחוזרים על עצמם בבניינים משותפים בישראל, במיוחד באותם בניינים שנבנו לפני עשרות שנים ולהם תשתיות ישנות, הם נזקי מים בצנרת הבניין. במקרים אלו, מדגיש עורך דין נזקי צנרת, כי יש לבחון מספר מאפיינים על מנת לטפל בנזק והשלכותיו ברמה המשפטית.

מי אחראי על הנזק?

השאלה המרכזית במקרים אלו היא מי אחראי על הנזק שנגרם.

נזילה בדירה עצמה: אם הנזילה מקורה בדירה עצמה, כתוצאה מצנרת פגומה או רשלנות של הדייר, האחריות לתיקון הנזק מוטלת על הדייר.

נזילה בצנרת משותפת: אם הנזילה מקורה בצנרת משותפת, כגון צנרת ביוב או מים כללית, האחריות לתיקון הנזק מוטלת על כלל דיירי הבניין המשותף.

נזילה בדירת שכנים: אם הנזילה מקורה בדירת שכנים, האחריות לתיקון הנזק מוטלת על הדייר שגרם לנזילה.

נזקי מים בצנרת לה אחראי שכן מסוים

במקרים בהם נזקי המים בצנרת הבניין חלים בשל תקלה שמקורה בדירה של אחד מהשכנים, מומלץ לבצע פנייה יזומה אל אותם השכנים. במקרים רבים, מתוך שיחה זו יקבלו עליהם השכנים את העובדה כי המקור לנזק הוא בדירתם וידאגו לבצע תיקון במהרה שיביא לפתרון הבעיה.

במקרים אחרים, הפנייה לשכנים לא תניב את התוצאות הרצויות, כשיש שכנים שעלולים להגיב בכעס ולהימנע מלקיחת אחריות על נזקי המים בצנרת. במקרים אלו, מומלץ להגיש תביעה כנגד חברת הביטוח של השכנים, במידה ולאלו יש פוליסת ביטוח על נזקי צנרת. לבחינת הנזק על ידי חברת הביטוח ובמידה וזו תגיע למסקנה כי מקור הנזק הוא בדירת המבוטח שלה, זו תפעל לתיקון הנזק. 

במידה ואותם שכנים המסרבים לקחת אחריות על נזקי המים ולהן אין ביטוח על נזקי צנרת, ניתן כמובן לפנות לשכנים במכתב המציין בפניהם כי במידה והנזק לא יתוקן עד תאריך מסוים, אתם תאלצו לפנות לערכאות משפטיות. לא פעם, בנקודה זו יגיעו השכנים למסקנה כי כדאי להם לדאוג לתיקון נזקי המים ולהימנע מסחבת משפטית שתוביל, ברוב רובם של המקרים, להוצאות כספיות גדולות יותר מצידם.

נזקי מים שמקורם בצנרת המשותפת של הבניין

לצד נזקי מים בצנרת שמקורם באחריות של שכנים בודדים, קיימים מקרים רבים בהם נזקי המים בצנרת מתקיימים תחת האחריות של כלל השכנים בבניין. התייחסות לאותה אחריות של כלל השכנים בכל הנוגע לבעיות בצנרת המשותפת מקבלת ביטוי בסעיף 52 לחוק המקרקעין, תחת ההגדרה של “רכוש משותף”.

במקרים אלו, על וועד הבית להפעיל את חברת הביטוח של הבניין, במידה וקיימת פוליסת ביטוח המכסה נזקים אלו. בהמשך, במידה והמקור לנזקי המים בצנרת המשותפת נגרמו מרשלנות של גורם שלישי (למשל – ביצוע חפירה בסמוך לבניין מטעם העירייה או הרשות המקומית), תדאג חברת הביטוח להגיש תביעת שיבוב כנגד הגורם שלדעתה אחראי לאותם נזקי מים בבניין.

התנערות חלקית או מלאה של חברת הביטוח לנזקי מים בצנרת

בבניינים רבים בישראל, דואגים כלל השכנים לבטח את הבניין בפוליסות ביטוח המתייחסות לנזקים שונים שעלולים לקרות וביניהם נזקי מים בצנרת. לא פעם, פונים אותם שכנים לעורכי דין בתחום הביטוח וזאת בכדי שאלו ידריכו וילוו אותם בתהליך מול חברות הביטוח, בכדי שיוכלו ליהנות מפוליסות ביטוח שיצמצמו את האפשרות של אותן חברות להתנער מאחריות בעתיד.

לצערנו הרב, במקרים לא מעטים בוחרות חברות הביטוח להתנער מאחריות, מלאה או חלקית, בכל הנוגע לנזקי מים בצנרת של בניינים משותפים. התנערות מצידם, מעמידה את השכנים במצב של עוגמת נפש, כשעליהם להתמודד עם אותה התנערות והשלכותיה ולדאוג, במקביל, לתיקון הנזק שפוגע בתשתיות הבניין ומסכן את שלומם של כלל השכנים.

בנקודה זו, מדגישים עורכי דין בתחום הביטוח, על השכנים לפנות לעורך דין שיוכל להוביל למהלך שישנה את החלטת חברת הביטוח. כניסת עורך דין לתמונה תאפשר שיח ישיר ותקיף שלו מול חברת הביטוח, כשלא פעם אותו שיח מולם יבהיר להם כי במידה והתיקון לא יבוצע על חשבונם, הגעה לתביעה בבית המשפט היא זו שתוביל לאותה תוצאה, כשעליהן תהה חובת תשלום גבוהה אף יותר.

הוכחת אחריות באמצעות מומחים

כדי להוכיח את האחריות לנזק, יש צורך להיעזר בחוות דעת מקצועית של שמאי או אינסטלטור מוסמך. חוות הדעת צריכה לקבוע את מקור הנזילה, את היקף הנזק ואת הגורם לנזק.

הליך משפטי

במקרים בהם לא ניתן להגיע להסכמה בין הדיירים לגבי האחריות לתיקון הנזק, ניתן לפנות להליך משפטי. ההליך המשפטי יתנהל בבית משפט השלום או אצל המפקח על המקרקעין, בהתאם לעילות המשפטיות ולצדדים המעורבים.

מה לעשות במקרה של נזקי מים?

במקרה של נזקי מים, יש לנקוט בצעדים הבאים:

זיהוי מקור הנזילה: יש לנסות לזהות את מקור הנזילה. במקרים רבים, ניתן לזהות את מקור הנזילה על ידי סימני רטיבות, עובש או ריחות לא נעימים.

הפסקת זרימת המים: יש לסגור את הברז הראשי של הדירה או הבניין, במידת האפשר.

תיעוד הנזקים: יש לצלם את הנזקים שנגרמו ולשמור את כל הקבלות והחשבוניות הקשורות לתיקון הנזקים.

הודעה לנציגות הבית המשותף: במקרה של נזילה בשטח המשותף, יש להודיע לנציגות הבית המשותף על מנת שהיא תוכל לטפל בבעיה.

הגשת תביעה: במקרים מסוימים, ייתכן שיהיה צורך להגיש תביעה משפטית כנגד הגורם האחראי לנזקים.

לסיכום, נזקי מים בצנרת בבניין מגורים משותף עלולים לגרום לנזקים רבים. חשוב להכיר את האחריות לתיקון הנזקים, לדעת מה לעשות במקרה של נזילה ולנקוט באמצעי זהירות למניעת נזקי מים.

עו”ד ששי לב המוביל את המשרד מייצג מבוטחים ובעלי דירות ורכוש שניזוקו ופועל כנגד חברות הביטוח וכנגד צדדים שלישיים ומנהל את ההליך בצורה המקצועית והטובה ביותר בכדי להשיג עבורכם את הפיצוי לו אתם זכאים.

* אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, אלא יש לראות בכתוב הסבר כללי בלבד ומומלץ להתייעץ עם עורך דין. קראו עוד בתקנון ותנאי שימוש באתר.

 

ששי לב עורך דין
ששי לב עורך דין

עו"ד ששי לב הינו מוסמך במשפטים בהצטיינות מאוניבריסטת תל אביב כן בעל תארים מתקדמים במנהל עסקים. השילוב של הניסיון המקצועי לצד הידע האקדמי מקנים לעו"ד לב את מלוא המיומניוות הנדרשות בניהול הליך משפטי והדבר בא לידי ביטוי בהישגים ובתוצאות לטובת הלקוחות.

ששי לב עורך דין
ששי לב עורך דין

עו"ד ששי לב הינו מוסמך במשפטים בהצטיינות מאוניבריסטת תל אביב כן בעל תארים מתקדמים במנהל עסקים. השילוב של הניסיון המקצועי לצד הידע האקדמי מקנים לעו"ד לב את מלוא המיומניוות הנדרשות בניהול הליך משפטי והדבר בא לידי ביטוי בהישגים ובתוצאות לטובת הלקוחות.

מאמרים קשורים:

שיחת ייעוץ עם עורך דין להערכת סיכויי התביעה

לתיאום שיחת ייעוץ ללא התחייבות

תוכן העניינים:

לקוחות ממליצים

המידע סייע לכם? שתפו!

המשרד מספק שירותי ייצוג משפטי בכל רחבי הארץ.

אנחנו פה להילחם עבורכם!
ייעוץ ראשוני והערכת שווי התביעה

לתיאום פגישת ייעוץ ללא התחייבות>>>

ששי לב עוד