fbpx

תביעת נזקי רכוש ורכב במקרה של הצפת מי גשמים נגד עירייה ורשות מקומית

תביעת הצפה מי גשמים נגד עירייה ורשות מקומית

בחודשי החורף בישראל ניתן להבחין כי בלא מעט מרחבים ציבוריים ירידה של גשם מובילה במהרה להצפות, בין אם מדובר על כבישים, מדרכות, חניונים, פארקים ציבוריים ומרחבים נוספים.

הופעתן של הצפות במרחבים ציבוריים שונים, מהווה מטרד וסכנה עבור התושבים והעוברים ושבים הנמצאים במקום ולבטח לרכוש באותם מרחבים. העיריות והרשויות המקומיות, יחד עם רשויות הניקוז הן אלו האחראיות לתקינות תשתיות השפכים ומי הגשמים, מה שמאפשר לאותם תושבים לפנות כנגדם בתביעה לבית המשפט במקרים בהם אותן הצפות הובילו לפגיעה בהם וברכושם.

היקף הגשת תביעות בישראל בשל הצפות מי גשמים?

נושא ההצפות בכל חורף הוביל ב-2021 את משרד מבקר המדינה לפרסם דו”ח ביקורת מיוחד – “ההגנה מפני נזקי שיטפונות”. בדו”ח שפורסם ניתן היה להתרשם ממספר רב של נתונים הנוגעים להצפות ושיטפונות בישראל.

בכל הנוגע להגשת תביעות, מציין דו”ח מבקר המדינה כי בשנים 2011 ועד 2020 הוגשו בישראל כנגד רשויות הניקוז (מצ”ב מפת חלוקת אחריות רשויות הניקוז) מעל 500 תביעות בבית המשפט. 95 מאותן תביעות הגיעו לידי סיום בשנים 2013 ועד 2020, ובהן הושת סכום כולל של 37 מיליון ₪ כנגד האחראים למקרים של הצפות ושיטפונות, כשסכום של 4.6 מיליון ₪ בתביעות אלו הושת כנגד רשויות הניקוז עצמן.

נתונים אלו מצביעים כי מערכת בתי המשפט בישראל וברוח גבית מצד מבקר המדינה, רואים בנושא הרחב של הצפות ושיטפונות, כתופעות שעל עיריות, רשויות מקומיות ורשויות הניקוז לדאוג לצמצמן ולמנוע אותן מבעוד מועד, כשהנתונים שהציג מבקר המדינה מדברים בעד עצמם.

רשויות הניקוז בישראל. מתוך דו”ח ביקורת מיוחד של מבקר המדינה – 2021.

לאילו נזקים עלולים אותן הצפות במרחבים הציבוריים לגרום?

עורכי דין המייצגים תושבים בתביעות כנגד עיריות, רשויות מקומיות ורשויות ניקוז, יודעים להעיד עד כמה אותן הצפות במרחבים הציבוריים מובילים לנזקים רבים ומגוונים.

במקרים רבים, הצפות ברחובות ראשיים מובילים להצפה של מהירה של המדרכות ומשם הצפה של בתי עסק, דוגמת חנויות בגדים, בתי קפה ועוד. הצפה של בית עסק מובילה לפגיעה נזיקית רחבה של החלל עצמו וכמובן משביתה את בית העסק למשך שבועות רבים, מה שמוביל גם לפגיעה משמעותית בהכנסה של בעל העסק ואף פגיעה בעובדים עצמם.

אותן הצפות רחבות ברחובות מובילה אף לפגיעה חמורה בכלי רכב, במיוחד כלי רכב פרטיים שחלק ממערכותיהם ניזוקות בשל גובה ההצפה. חדירה של מי גשמים, בשל הצפה ברחוב, לתוך בניינים ובתים פרטיים מובילה גם היא לנזקים רבים, כשהצפות אלו מובילות לא פעם לתקלות מסכנות חיים במערכות החשמל של אותם מבנים.

מספר טענות נפוצות שניתן להעלות בתביעה נגד עירייה או רשות מקומית בגין הצפה:

העירייה או הרשות המקומית לא ביצעו תחזוקה שוטפת למערכות הניקוז.

העירייה או הרשות המקומית לא ביצעו עבודות בינוי או שיפוץ שגרמו להצפה.

העירייה או הרשות המקומית לא התריעו בזמן על סכנת הצפה.

שאלהתשובה
מי אחראי לנזקי רכוש שנגרמו כתוצאה מהצפה של מי גשמים?בדרך כלל, האחריות לנזקי רכוש שנגרמו כתוצאה מהצפה של מי גשמים מוטלת על הרשויות המקומיות, האחראיות על תחזוקת מערכות הניקוז. עם זאת, ישנם מקרים שבהם האחריות יכולה להיחלק בין הרשויות המקומיות לבין בעל הנכס.
מהם הקריטריונים להוכחת רשלנות של רשות מקומית בהצפה של מי גשמים?על התובע להוכיח כי הרשות המקומית התרשלה בתחזוקת מערכות הניקוז, וכי רשלנות זו היא הגורם הישיר לנזק שנגרם. רשלנות של רשות מקומית יכולה לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות.

תביעות כנגד רשויות מקומיות במקרה של הצפה

אם נגרם לכם נזק כתוצאה מהצפה, אתם יכולים לתבוע את הרשות המקומית האחראית על תחזוקת מערכות הניקוז. כדי להצליח בתביעה, תצטרכו להוכיח כי הרשות המקומית התרשלה בתחזוקת מערכות הניקוז, וכי רשלנות זו היא הגורם הישיר לנזק שנגרם.

הגשת תביעה עורך דין נזקי רכוש במקרה של הצפה ומי גשמים

במקרים ובהם נוצרה הצפה שהובילה לפגיעה ברכוש שלכם, כשאתם סבורים שהצפה זו נגרמה בשל מחדל של הרשויות האחריות להתמודד עם אותן הצפות, חשוב לנקוט במספר פעולות, כשפעולות אלו חשובות ויהוו את הבסיס בהכנת התביעה בבית המשפט של עורך הדין נזקי רכוש.

לאחר היווצרות ההצפה והנזק שנגרם, חשוב לצלם את התרחשות ההצפה ממספר רב של זוויות. את הצילום יש לבצע באופן שאינו מסכן אתכם כמובן, כשצילום ההצפה ממרחק של מספר מטרים יאפשר לקבל תמונה ברורה אודות היקפה.

תמונות נוספות שחשוב לקחת, אלו תמונות של מפגעי ההצפה. כאן חשוב להקפיד ולצלם כל מפגע. במקרים ובהם דירתכם הוצפה, חשוב לצלם כל מקום בדירה שאליו הגיעו מים ואף בצילום של כל רהיט ופריט בדירה שניזוק בשל אותה הצפה.

בעבודה מול עורך הדין שלכם, הוא, יחד עם צוות המשרד שמקיף אותו, ידאגו להגעה של שמאי רכוש למקום בו התרחשה ההצפה. שמאי הרכוש יוכל להכין דו”ח נזקים מקיף אודות נזקי ההצפה שנגרמו לכם, כשדו”ח זה ישמש את עורך הדין בבית המשפט ועל בסיסו יקבע גובה הפיצויים לו אתם זכאים.

לסיכום, תביעה לנזקי רכוש הינה תביעה שרצוי ומומלץ להגיש באמצעות עורך דין נזקי רכוש, על מנת שתהיו זכאים לפיצוי מלא וראוי בגין הנזקים שנגרמו לרכושכם ותוך מיצוי מלוא הזכויות המשפטיות להם הינכם זכאים מכוח הדין והפסיקה.

עו”ד ששי לב, המוביל את המשרד, הינו בעל ניסיון עשיר ומגוון בתחום ומלווה את לקוחות המשרד להשגת הפיצוי המקסימלי.

* אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, אלא יש לראות בכתוב הסבר כללי בלבד ומומלץ להתייעץ עם עורך דין. קראו עוד תקנון ותנאי שימוש באתר.

ששי לב עורך דין
ששי לב עורך דין

עו"ד ששי לב הינו מוסמך במשפטים בהצטיינות מאוניבריסטת תל אביב כן בעל תארים מתקדמים במנהל עסקים. השילוב של הניסיון המקצועי לצד הידע האקדמי מקנים לעו"ד לב את מלוא המיומניוות הנדרשות בניהול הליך משפטי והדבר בא לידי ביטוי בהישגים ובתוצאות לטובת הלקוחות.

ששי לב עורך דין
ששי לב עורך דין

עו"ד ששי לב הינו מוסמך במשפטים בהצטיינות מאוניבריסטת תל אביב כן בעל תארים מתקדמים במנהל עסקים. השילוב של הניסיון המקצועי לצד הידע האקדמי מקנים לעו"ד לב את מלוא המיומניוות הנדרשות בניהול הליך משפטי והדבר בא לידי ביטוי בהישגים ובתוצאות לטובת הלקוחות.

מאמרים קשורים:

שיחת ייעוץ עם עורך דין להערכת סיכויי התביעה

לתיאום שיחת ייעוץ ללא התחייבות

תוכן העניינים:

לקוחות ממליצים

המידע סייע לכם? שתפו!

המשרד מספק שירותי ייצוג משפטי בכל רחבי הארץ.

אנחנו פה להילחם עבורכם!
ייעוץ ראשוני והערכת שווי התביעה

לתיאום פגישת ייעוץ ללא התחייבות>>>

ששי לב עוד