קיזוז שכר טרחת שמאי בתביעת נזקי רכוש לרכב – קיזוז שלא כדין

במקרה של נזק רכוש לרכב והגשת תביעה או דרישה לחברת הביטוח, נתקלים מבוטחים או ניזוקים מקבלים פיצוי חלקי בלבד ברכיב תשלום שכר טרחת השמאי, כאשר לא מדובר בשמאי ברשימת השמאים בהסדר של חברת הביטוח.

מדובר בקיזוז שברוב מוחלט של המקרים הינו קיזוז שלא כדין ועל הניזוק לפנות לעורך דין נזקי רכוש לרכב על מנת לקבל את מלוא הפסדיו. בדרך כלל מדובר במאות שקלים המקוזזים בשיטת המצליח של חברות הביטוח ולא פעם פסק בית המשפט כנגד חברות הביטוח, אשר מערימות קשיים על מבוטחיהם ועושות שימוש ב”שיטת מצליח” ומבצעות קיזוזים שונים על דעת עצמן.

קיזוז שלא כדין בשכר טרחת שמאי בתביעת נזקי רכוש לרכב

בתביעות נזקי רכוש לרכב, חברת הביטוח מחויבת לשלם לתובע את עלות השמאי שביצע את חוות הדעת באשר לנזק שנגרם לרכב. לעיתים, חברות הביטוח מנצלות את כוחן הרב, כדי לנסות לקזז מהתשלום את שכר טרחת השמאי, תוך שהן מפנות את התובע לשמאי “הסדר” שלהן, אשר גובה שכר טרחה נמוך יותר.

שמאי ממלא תפקיד מכריע בתביעות נזקי רכב, שכן הוא אחראי להערכת היקף הנזק וקביעת עלות התיקון או ההחלפה. שכר טרחת שמאי יכול להשתנות בהתאם למורכבות התביעה ולניסיונו של השמאי. עמלות אלה נכללות בדרך כלל כחלק מהפיצוי הכולל של התובע.

בפסיקה נקבע כי קיזוז שכ”ט שמאי שלא כדין מהווה הפרה של חובת תום הלב של חברת הביטוח. על כן, על התובע לנקוט בצעדים משפטיים כדי לקבל את מלוא התשלום המגיע לו, לרבות שכר טרחת השמאי.

האם קיזוז שכר טרחת שמאי הוא תמיד לא חוקי ובניגוד לדין?

התשובה לכך היא לא. קיזוז שכר טרחת שמאי יכול להיות לגיטימי אם הוא מתבסס על שיקולים ענייניים, כגון:

  • השמאי לא היה מוסמך לבצע את חוות הדעת.
  • השמאי לא פירט את ההוצאות והעלויות בהתאם למחירונים מקובלים, כמו “מחירון יצחק לוי”.
  • השמאי הגדיל הנזקים בחוות הדעת.
  • השמאי דרש הוצאות מופרזות.
  • בדיקת הרכב נעשתה בניגוד למנגנון ולכללים של איגוד השמאים בישראל.
  • לא הוצגו חשבוניות וקבלות תשלום.

בכל מקרה אחר, קיזוז שכר טרחת שמאי מהווה הפרה של חובת תום הלב של חברת הביטוח.

מה ניתן לעשות אם חברת הביטוח קיזזה את שכר טרחת השמאי שלא כדין?

אם חברת הביטוח קיזזה את שכר טרחת השמאי שלא כדין ושילמה סכום חלקי בלבד, על התובע לפעול באופן הבא:

לשלוח לחברת הביטוח מכתב התראה, שבו הוא מודיע לה על קיזוז שכר טרחת השמאי שלא כדין.

אם חברת הביטוח לא תבצע החזר של מלוא סכום שכ”ט השמאי, התובע זכאי להגיש תביעה כנגד חברת הביטוח. בתביעה, התובע יטען כי קיזוז שכר טרחת השמאי מהווה הפרה של חובת תום הלב של חברת הביטוח. התובע ידרוש מבית המשפט לחייב את חברת הביטוח להשיב לו את הכסף שקיזוזה שלא כדין.

בדרך כלל, בתי המשפט מקבלים את טענות התובע ומחייבים את חברת הביטוח להשיב לו את הכסף שקיזוזה שלא כדין.

פסיקת בתי משפט בתביעות הפרשים של מבוטחים

בחודש פברואר 2023 ניתן פסק דין בתביעה של מבוטח, אשר חברת הביטוח קיזזה לו מסכום שכר טרחת השמאי כפי ששולם על ידו.

בית המשפט השלום, בפסק דין שניתן במסגרת תביעה משפטית (תאד”מ 19074-08-20) דן במצב שבו חברת הביטוח קיזזה סכום של 665 ש”ח משכר הטרחה ששולם לשמאי הרכב על יד המבוטח, כשחברת הביטוח טוענת כי שכר הטרחה ששולם לאותו שמאי היה מוגזם ולא תאם את היקף עבודתו ומכאן הסיבה לקיזוז.

במקרה דנן, בית המשפט קבע כי השמאי עמד בסטנדרטים המקובלים של המקצוע, ביצע את כל הפעולות הנדרשות כדי לקבוע את גובה הנזקים, והשתמש בשיטות חישוב מקובלות. בית המשפט פסק כי אין לחברת הביטוח הזכות לבצע קיזוז שרירותי של שכר טרחת השמאי וחייב את חברת הביטוח בתשלום ההפרש של שכר טרחת השמאי, וכן חויבה חברת הביטוח בתשלום הוצאות משפט, אגרה ושכר טרחת עורך דין.

מקרים בהם מבוצע קיזוז שכ”ט שמאי בניגוד לדין

מקרההסיבה
חברת הביטוח טוענת כי שכר הטרחה של השמאי מוגזם.בדרך כלל, בתי המשפט בישראל נוטים לדחות את טענה זו, וקובע כי שכר הטרחה של השמאי הוא עניין של מומחיות מקצועית, וחברת הביטוח אינה רשאית להעריך אותו באופן שרירותי.
חברת הביטוח טוענת כי השמאי לא היה מוסמך לבצע את חוות הדעת.בדרך כלל, בתי המשפט בישראל נוטים לדחות את טענה זו, וקובע כי השמאי היה מוסמך לבצע את חוות הדעת, אם הוא היה בעל רישיון שמאי בתוקף, וכן אם הוא היה בעל ניסיון וידע מקצועי מתאימים.
חברת הביטוח טוענת כי השמאי לא עמד בזמנים שנקבעו לצורך ביצוע חוות הדעת.בדרך כלל, בתי המשפט בישראל נוטים לדחות את טענה זו, וקובע כי השמאי עמד בזמנים שנקבעו, אם הוא הודיע לחברת הביטוח על האיחור מראש, וכן אם האיחור לא היה משמעותי.

פנייה לעורך דין במקרים בהם קוזז שכר טרחת שמאי למבוטחים/צד שלישי

במקרים ובהם חברות הביטוח פועלות ב”שיטת מצליח”, בין אם מדובר על קיזוז שכר הטרחה ששולם לשמאי הרכב ובין אם מדובר על רכיב אחר שקוזז, אלו הם המקרים שנדרשת מעורבותו של עורך דין להשיג הפיצוי והתשלום של  קיזוזים שבוצעו על חשבונו של המבוטח.

הבחירה בייצוג של עורך דין במקרים אלו חשובה ומשמעותית, לבטח במקרים בהם חברות הביטוח בוחרות לקזז סכומים משמעותיים ממבוטחים וניזוקים, כשהם מקווים שאותם מבוטחים ימנעו מלפעול נגדם במישור המשפטי.

לסיכום, קיזוז שכר טרחת שמאי מהווה הפרה של חובת תום הלב של חברת הביטוח במקרים רבים. אם חברת הביטוח קיזזה לכם מתשלום שכר טרחת השמאי, הינכם מוזמנים לפנות לעורך דין המתמחה בתחום נזקי רכוש כדי לקבל את מלוא התשלום המגיע לכם.

ששי לב עורך דין
ששי לב עורך דין

עו"ד ששי לב הינו מוסמך במשפטים בהצטיינות מאוניבריסטת תל אביב כן בעל תארים מתקדמים במנהל עסקים. השילוב של הניסיון המקצועי לצד הידע האקדמי מקנים לעו"ד לב את מלוא המיומניוות הנדרשות בניהול הליך משפטי והדבר בא לידי ביטוי בהישגים ובתוצאות לטובת הלקוחות.

ששי לב עורך דין
ששי לב עורך דין

עו"ד ששי לב הינו מוסמך במשפטים בהצטיינות מאוניבריסטת תל אביב כן בעל תארים מתקדמים במנהל עסקים. השילוב של הניסיון המקצועי לצד הידע האקדמי מקנים לעו"ד לב את מלוא המיומניוות הנדרשות בניהול הליך משפטי והדבר בא לידי ביטוי בהישגים ובתוצאות לטובת הלקוחות.

מאמרים קשורים:

שיחת ייעוץ עם עורך דין להערכת סיכויי התביעה

לתיאום שיחת ייעוץ ללא התחייבות

תוכן העניינים:

לקוחות ממליצים

המידע סייע לכם? שתפו!

המשרד מספק שירותי ייצוג משפטי בכל רחבי הארץ.

אנחנו פה להילחם עבורכם!
ייעוץ ראשוני והערכת שווי התביעה

לתיאום פגישת ייעוץ ללא התחייבות>>>

ששי לב עוד