נהיגה ללא ביטוח חובה או ביטוח מקיף

נהיגה ללא ביטוח חובה היא עבירה פלילית המהווה סכנה הן לנהגים והן לציבור הרחב. על מנת להימנע מהשלכות משפטיות ועונשיות חמורות, חשוב לוודא תמיד כי לרכב שלכם יש ביטוח חובה בתוקף. הפתרון היחיד לבעיה זו הוא לוודא תמיד כי לרכב שלכם יש ביטוח חובה בתוקף. ביטוח חובה הוא ביטוח חובה לכל כלי רכב מנועי, והוא מספק כיסוי לנזקי גוף שנגרמו כתוצאה משימוש ברכב.

אדם שמקבל רישיון נהיגה לרכב, רוכש רכב, חלות עליו הוצאות משמעותיות ואפילו מחויבות על פי חוק, כגון ביטוח חובה, ביטוח מקיף או ביטוח צד ג’, אשר יגן עליו במקרה של תאונת דרכים מפגיעות בגוף וברכוש. יש לזכור, כי גם במצב כלכלי קשה, אסור לנהג לחשוב לרגע, שהוא יוכל לנהוג ללא ביטוח חובה וביטוח צד ג’ (לכל הפחות). נהיגה ללא ביטוח עלולה להביא להשלכות מרחיקות לכת ומומלץ מאוד לנהוג עם ביטוח מתאים.

יש לדעת, מהן ההשלכות של נהיגה בלי ביטוח חובה, ביטוח מקיף או צד ג’. לא בכדי בחר המחוקק הפוליסת ביטוח לרכב, המחוקק להתערב ולחייב נהגים לרכוש ביטוח חובה. ראשית יש לזכור, כי רכב  מהווה סיכון בזמן הנהיגה, ויכול לפגוע במשתמשי הדרך, כגון הולכי רגל או נהגים אחרים. לפי פקודת ביטוח רכב מנועי תש”ל-1970, לכל כלי רכב מנועי, חייב להיות ביטוח חובה בתוקף. ביטוח החובה, מכסה את הולכי הרגל, הנוסעים ברכב, הנהג ונהגים אחרים מפני פגיעות גוף ונפש.

נהיגה ללא ביטוח חובה ברכב מהווה עבירה פלילית

על פי חוק, נהיגה ללא ביטוח חובה,מהווה עבירה פלילית, אר עשויה לגרור להליכים משפטיים ובתשלום של סכומים גבוהים. בתי המשפט לתעבורה,אף נוטים לשלול רישיון של נהג שלא ביטח את הרכב בביטוח חובה, לתקופות של שנה, כאמור בסעיף 36א לפקודת התעבורה, אלא אם כן ביהמ”ש לתעבורה הורה על פסילה לתקופה קצרה יותר, מנסיבות מיוחדות שיפרש בפסה”ד,תחילת הפסילה וחישוב תקופתה, יהיו במקרה זה לפי סעיף 42 לפקודת התעבורה.

יש לשים לב, כי ביטוח חובה מכסה רק פגיעות גוף ולא פגיעות רכוש, אשר עשויות להסתכם בסכומים גבוהים, במידה והנהג היה מבוטח רק בביטוח חובה ולא בביטוח צד ג’. זו הסיבה, כי נהגים רבים מודעים להשלכות של נהיגה בלי ביטוח חובה, מקיף או צד ג’. מי שיש לו רכב חדיש יותר, והוא מכוסה בביטוח מקיף, הביטוח מכסה גם את ביטוח החובה וגם את ביטוח צד ג’ וכן נזק לרכב, אם נגנב, הושחת, נהרס בתאונת דרכים ועוד.

הנפקות המשפטית של נהג שלא מבוטח בביטוח חובה

במידה ונהג, לא היה מבוטח בביטוח חובה, כאשר היה מעורב בתאונת דרכים שהיו בה פגיעות בגוף, הוא יוכל לתבוע את חברת קרנית (קרו לפיצוי נפגעים מתאונות דרכים). חברת הביטוח קרנית, מאפשרת פיצוי על פגיעות גוף בלבד, ממש כמו הכיסוי של פוליסת ביטוח חובה. מי שתאונת הדרכים, פגעה ברכושו, או שנגרם לנהג נזק שאינו גופני, יכול לתבוע את הנהג הפוגע באופן ישיר. חברת קרנית, תתבע את הנהג הפוגע תביעת שיפוי, כך שהוא יצטרך להחזיר את הכספים ששילמה חברת קרנית. ישנם גם מקרים, שאר בהם הנהג כן יהיה זכאי לקבל פיצוי מחברת הביטוח קרנית, רק אם הרכב שנהג בו, לא היה שייך לו וכן, הוא יצליח להוכיח, כי הוא לא ידע שהרכב היה מבוטח בביטוח חובה.

ההשלכות של נהג חדש או נהג צעיר שנוהג ללא ביטוח

ההשלכות של נהג חדש או נהג צעיר שנוהג ללא ביטוח חובה הן חמורות. נהגים אלו נחשבים לסיכון מוגבר, ולכן הם צפויים לעמוד בסנקציות משפטיות חמורות יותר מאשר נהגים ותיקים.

להלן כמה מההשלכות המשפטיות של נהיגה ללא ביטוח חובה עבור נהגים חדשים או צעירים:

  • קנס כספי גבוה יותר: נהגים חדשים או צעירים שעוברים על עבירה של נהיגה ללא ביטוח חובה צפויים לקנס כספי גבוה יותר מאשר נהגים ותיקים.
  • שלילה ארוכה יותר של רישיון נהיגה: נהגים חדשים או צעירים שעוברים על עבירה של נהיגה ללא ביטוח חובה צפויים להישלל מרישיון הנהיגה שלהם לתקופה ארוכה יותר מאשר נהגים ותיקים.
  • הרשעה פלילית: נהגים חדשים או צעירים שעוברים על עבירה של נהיגה ללא ביטוח חובה עלולים להירשם כעבריינים פליליים.

בנוסף להשלכות המשפטיות, נהגים חדשים או צעירים שנוהגים ללא ביטוח חובה עלולים להיפגע כלכלית גם במקרה של תאונה. אם נהג חדש או צעיר מעורב בתאונה ללא ביטוח חובה, הוא עלול להיות אחראי אישית לכל הנזקים שנגרמו. הנזקים הללו יכולים להיות כבדים מאוד, ועלולים להוביל לחובות כבדים לנהג.

לכן, חשוב מאוד שכל נהג חדש או צעיר יבדוק היטב את תנאי הביטוח שלו, ויוודא שיש לו ביטוח חובה בתוקף.

הלכת פיקאלי – כיסוי ביטוחי

כאשר רוכשים פוליסת ביטוח מקיף לרכב או פוליסה לצד ג’, יש לשים לב היטב לתנאי הפוליסה והחריגים לה, היות וכבר היו תקדימים משפטיים כגון “הלכת פיקאלי“, כאשר למעשה  לא כל נהג יכול לנהוג ברכב וישנם סעיפים בפוליסה שרבים לא שמים לב להם, כגון גיל מינימאלי של הנהג. ביהמ”ש העליון ברע”א 9849/17 ודיון נוסף דנ”א 5325/19, דן בתביעה שבה רכב של זוג היה מבוטח בביטוח מקיף, אך העובד של אחד מבן הזוג, לקח את הרכב לסידור קרוב לאזור בו התגורר בעל הרכב וברשותו, הנהג היה בן 23 במועד התאונה, כאשר בפוליסה שהופקה, קיים סעיף אשר מקנה כיסוי ביטוחי רק לנהגים מעל גיל 30. ביהמ”ש העליון קבע בפסק הדין, כי אין כיסוי ביטוחי וחברת הביטוח לא פיצתה את בעל הפוליסה, מאחר ורק מי שעומד בתנאים רשאי לנהוג ברכב. על כן, חשוב במיוחד בעת רכישת פוליסה, להתייחס לגיל הנהג וותק הנהיגה שלו, כדי שיהיו מכוסים בפוליסה בעת מקרה ביטוח.

רכשת פוליסת ביטוח חובה ולא רכשת פוליסת ביטוח צד ג’? – כל ההשלכות

אמנם בניגוד לביטוח חובה, אין חובה לרכוש ביטוח צד ג’, למשל נהיגה עם פוליסת ביטוח חובה בלבד היא בהחלט אפשרית, אך כל נהג חייב דעת מה הנזק הכלכלי של אי רכישת פוליסת ביטוח צד ג’. נזקי רכוש, עשויים להסתכם בסכומים גבוהים מאוד של כסף כך שמסתבר בסופו של דבר שהנהג עשה טעות יקרה מאוד.

היום המודעות של נהיגה בלי ביטוח חובה, מקיף או צד ג’ רק גוברת וכן בגלל פעולות האכיפה שרק הוגברו  בשנים  האחרונות. על נהגים להיות ערניים, לכל הקשור לרכישת פוליסת ביטוח חובה וביטוח צד ג’ מסתבר, כי נהגים שוכחים לבדוק את פגות התוקף של הביטוחים הבסיסיים והחשובים הללו, כך שלא אחת, קרה כי  נהג נתפס עם ביטוח חובה וצד ג’ שפג תוקפו והוא אפילו לא שם לב לכך.

השלכות משפטיות של נהיגה ללא ביטוח

 

נהיגה ללא ביטוח חובה

קנסות ועונשיםנהיגה ללא ביטוח חובה היא עבירה פלילית בישראל. העונש על נהיגה ללא ביטוח חובה בעבירה ראשונה הוא קנס כספי בסך 750 ש”ח. בעבירה חוזרת, העונש יכול להגיע עד לשלילת רישיון נהיגה לתקופה של עד חמש שנים. במקרים חמורים, כגון נהיגה ללא ביטוח חובה תוך כדי מעורבות בתאונה, העונש יכול להגיע עד למאסר של עד שלושה חודשים.
התליית רישיון או פסילתובנוסף לקנסות, נהגים שייתפסו ללא ביטוח חובה עלולים לעמוד בפני פסילת רישיון לתקופה של שלושה חודשים או יותר, בהתאם לנסיבות ולעבירות קודמות.
אישום פליליבמקרים מסוימים, נהיגה ללא ביטוח חובה עלולה להוביל לאישום פלילי, במיוחד אם הנהג הלא מבוטח מעורב בתאונה הגורמת לנזקי גוף או לרכוש.

השלכות כלכליות של נהיגה ללא ביטוח חובה:

נהיגה ללא ביטוח חובה עלולה גם להוביל להשלכות כלכליות קשות לנהג, במקרה של מעורבות בתאונה. אם נהג נוהג ללא ביטוח חובה, הוא יהיה אחראי באופן אישי לשלם את כל ההוצאות שנגרמו כתוצאה מהתאונה, לרבות:

  • הוצאות רפואיות לנפגעים
  • פיצויים לנפגעים בגין נזק לרכוש
  • פיצויים לנפגעים בגין נזק לא ממוני

השלכות פוטנציאליות על פיצויים לנפגעים בתאונות דרכים:

נהג שנהג ללא ביטוח חובה לא יהיה זכאי לפיצויים מקרנית, אלא אם כן הוא עומד בתנאי חריג מסוים.

על פי סעיף 7א לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, נהג שנהג ברכב עם היתר מטעם בעל הרכב או האדם שמחזיק בו בפועל, כאשר הנהג לא ידע ולא היה עליו לדעת על כך שהרכב חסר ביטוח, יהיה זכאי לתבוע את קרנית. תביעה זו כפופה לכך שבית המשפט יכריע כי העובדה שאי הידיעה הסובייקטיבית של הנהג הייתה סבירה באופן אובייקטיבי.

לדוגמה, אם הנהג קיבל את הרכב מהבעלים או המחזיק בו לצורך שימוש ספציפי, כגון נסיעה לעבודה או קניות, ולא ידע על כך שהרכב חסר ביטוח, הוא עשוי לעמוד בתנאי הסעיף 7א. עם זאת, אם הנהג ידע או היה עליו לדעת על כך שהרכב חסר ביטוח, הוא לא יהיה זכאי לתבוע את קרנית.

נהיגה ללא ביטוח חובה – למה חשוב להיעזר בעורך דין

נהיגה ללא ביטוח חובה היא עבירה פלילית המהווה סכנה הן לנהגים והן לציבור הרחב. נהגים ללא ביטוח חובה אינם מבוטחים במקרה של תאונה, והם עלולים להיות אחראים אישית לכל הנזקים שנגרמו.

אם נתפסתם נוהגים ללא ביטוח חובה, חשוב לפנות לייעוץ משפטי בהקדם האפשרי. עורך דין ביטוח רכב יוכל לסייע לכם בהבנת ההליכים המשפטיים העומדים בפניכם, ולגבש אסטרטגיה משפטית שתסייע לכם להגן על האינטרסים שלכם.

היתרונות של ייצוג משפטי בהליכים בגין נהיגה ללא ביטוח חובה

עורך דין ביטוח רכב יכול לספק לכם מספר יתרונות חשובים בהליכים בגין נהיגה ללא ביטוח חובה, כגון:

  • ניסיון וידע משפטי – עורך דין ביטוח רכב מנוסה מכיר את החוקים והפסיקה הרלוונטיים, ויכול להשתמש בידע זה כדי להגן על האינטרסים שלכם.
  • יכולת לנהל משא ומתן – עורך דין ביטוח רכב מיומן במגעים עם גורמי האכיפה והביטוח, ויכול לנהל משא ומתן על תנאי ההסכם איתכם.
  • יכולת להגיש ערעור – אם הורשעתם בנהיגה ללא ביטוח חובה, עורך דין ביטוח רכב יכול לבחון את האפשרות להגיש ערעור על פסק הדין.

מה עורך דין ביטוח רכב יכול לעשות עבורכם?

עורך דין ביטוח רכב יכול לסייע לכם בנושאים הבאים, כגון:

  • הכנה לחקירה – עורך דין ביטוח רכב יכול להכין אתכם לחקירה במשטרה, ולהנחות אתכם כיצד להתנהג במהלך החקירה.
  • ייצוג במשפט – עורך דין ביטוח רכב יכול לייצג אתכם במשפט, ולהגן על האינטרסים שלכם.
  • ערעור על פסק דין – אם הורשעתם בנהיגה ללא ביטוח חובה, עורך דין ביטוח רכב יכול לבחון את האפשרות להגיש ערעור על פסק הדין.

איך למצוא עורך דין ביטוח רכב מומלץ?

כאשר אתם מחפשים עורך דין ביטוח רכב מומלץ, חשוב לשים לב לגורמים הבאים:

  • ניסיון וידע משפטי – חשוב לבחור עורך דין בעל ניסיון וידע משפטי בתחום ביטוח הרכב.
  • המלצות – מומלץ לקבל המלצות מחברים, בני משפחה או מכרים על עורכי דין ביטוח רכב מומלצים.
  • תמחור – חשוב לבחור עורך דין שמציע תעריף הוגן עבור שירותיו.

5 המלצות למי שהיה מעורב בתאונה בלי ביטוח:

  1. שמור על קור רוח. אל תסרב למסור את הפרטים האישיים שלך, ואל תנסה להסתיר את העובדה שאין לך ביטוח חובה.
  2. פנה לעורך דין מומחה בתחום ביטוח רכב. עורך דין יוכל לספק לך ייעוץ משפטי מקצועי ולהגן על האינטרסים שלך.
  3. אמור את האמת לגבי מה שקרה בתאונה. חשוב לזכור שהמשטרה תוכל לאסוף מידע נוסף על התאונה מגורמים אחרים, כגון עדים או תיעוד של התאונה.
  4. הימנע מלהודות באשמה. גם אם אתה חושב שאתה אשם בתאונה, חשוב להימנע מלהודות באשמה לפני ששוחחת עם עורך דין.
  5. ערוך ביטוח חובה בהקדם האפשרי. חשוב לזכור שביטוח חובה הוא חובה חוקית, ועליך לרכוש אותו לפני שתסע שוב.

במקרה של נהיגה בלי ביטוח חובה, מקיף או צד ג’,יש לפנות מיד לעורך דין תביעות ביטוח הבקיא בתחום, כך שתוכלו לקבל ייעוץ וייצוג הולם, מה שיקל בעונשכם במידה משמעותית.

עו”ד נזקי תאונות דרכים – ששי לב, המוביל את המשרד, הינו בעל ניסיון עשיר ומגוון בתחום ומלווה את לקוחות המשרד להשגת הפיצוי המקסימלי.

חשוב לציין כי המידע המופיע במאמר זה הוא כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ משפטי ספציפי. במקרה של נהיגה ללא ביטוח חובה, מומלץ לפנות לייעוץ משפטי מעורך דין מוסמך כדי לקבל ייעוץ משפטי המותאם לנסיבות המקרה הספציפיות שלכם.

ששי לב עורך דין
ששי לב עורך דין

עו"ד ששי לב הינו מוסמך במשפטים בהצטיינות מאוניבריסטת תל אביב כן בעל תארים מתקדמים במנהל עסקים. השילוב של הניסיון המקצועי לצד הידע האקדמי מקנים לעו"ד לב את מלוא המיומניוות הנדרשות בניהול הליך משפטי והדבר בא לידי ביטוי בהישגים ובתוצאות לטובת הלקוחות.

ששי לב עורך דין
ששי לב עורך דין

עו"ד ששי לב הינו מוסמך במשפטים בהצטיינות מאוניבריסטת תל אביב כן בעל תארים מתקדמים במנהל עסקים. השילוב של הניסיון המקצועי לצד הידע האקדמי מקנים לעו"ד לב את מלוא המיומניוות הנדרשות בניהול הליך משפטי והדבר בא לידי ביטוי בהישגים ובתוצאות לטובת הלקוחות.

מאמרים קשורים:

שיחת ייעוץ עם עורך דין להערכת סיכויי התביעה

לתיאום שיחת ייעוץ ללא התחייבות

תוכן העניינים:

לקוחות ממליצים

המידע סייע לכם? שתפו!

המשרד מספק שירותי ייצוג משפטי בכל רחבי הארץ.

אנחנו פה להילחם עבורכם!
ייעוץ ראשוני והערכת שווי התביעה

לתיאום פגישת ייעוץ ללא התחייבות>>>

ששי לב עוד