עורך דין הסכם מכר לרכב משומש – מדריך משפטי

עורך דין הסכם מכר לרכב משומש

רכישה של רכב משומש מהווה אפשרות רלוונטית ללא מעט לקוחות המעוניינים לרכוש רכב שישמש אותם ביום יום. גם כאן, ממליצים עורכי דין, בעריכת הסכם מכר לרכישה של רכב משומש, כשהסכם זה מסייע למוכר ולקונה כאחד.

כיום, ניתן למצוא במרחב הדיגיטלי פורמטים שונים המיועדים לשמש כהסכם מכר לרכישה של רכש משומש. חלק מאותם הסכמים אכן מהווים את הבסיס הרחב ליצירת הסכם מכר ראוי וכזה שישמש את המוכר והקונה. לצד זאת, חשוב להבין שבכל רכישה של רכב ישנם מאפיינים שונים ומגוונים, כשגם אלו חשוב שיילקחו בחשבון בעת ניסוח הסכם המכר ולכן ההמלצה היא לבצע הסכם באמצעות עורך דין.

בכתבה שלפניכם ניגע במספר נקודות חשובות שחשוב להכיר, כשאלו המהוות מדריך משפטי בעבור ניסוח של הסכם מכר לרכב משומש.

קניית רכב משומש היא עסקה חשובה, שיכולה להיות עסקה משתלמת מאוד אם מבצעים אותה בצורה נכונה. אחד הדברים החשובים ביותר בעסקה זו הוא עריכת הסכם מכר ראוי, שיגן על זכויות שני הצדדים.

הצדדים בהסכם המכר

הצד הרוכש בהסכם המכר חייב לוודא כי השם שמופיע על גבי רישיון הרכב זהה לשמו של האדם שמוכר לכם את הרכב. בנוסף, חשוב כי שמו המלא של המוכר (כפי שזה מופיע בתעודת הזהות שלו), מספר תעודת הזהות שלו וכתובתו המלאה יופיעו בראש הסכם המכר.

פרטיו של המוכר חשובים במקרים בהם יתרחשו בעיות עם הרכב לאחר מועד רכישתו. במקרים ובהם תחליטו להגיש תביעה, בליווי עו”ד, כנגד מי שמכר לכם את הרכב, כל הפרטים הרלוונטיים יהיו מצויים אצלכם.

באיזה סכום נרכש הרכב, מתי ומה בדיוק נרכש?

מידע חשוב נוסף וחיוני בהסכם המכר חייב לכלול תיאור מדויק של דגם הרכב שאותו אתם רוכשים, כשעל אותו מידע לכלול גם את מספר רישוי של הרכב. בהסכם הרכב יש לציין את המחיר המלא ששולם, באילו אמצעי תשלום נעשה שימוש ומועדי התשלום.

במקרים ובהם מוסכם על ביצוע דחוי של תשלומים, יש לפרט את תאריכי התשלומים ובתוכם את התאריך האחרון לתשלום. במקרים אלו, חשוב לציין האם בפרק הזמן עד ביצוע כלל התשלומים הרכב נמצא אצל המוכר או מועבר לפני לידי הרוכש.

בהסכם המכר יש לרשום את תאריך ביצוע העסקה. במקרים ובהם מועד חתימת ההסכם אינו זהה לתאריך מסירת הרכב בפועל, יש לציין את שני התאריכים באופן שיהיה ברור ונהיר לשני הצדדים ולכל אדם אחר שייחשף לפרטי החוזה.

התחייבות הצד המוכר בכל הנוגע למצב הרכב

עורכי דין העוסקים בייצוג רוכשי רכבים, ממליצים תמיד לבחון את הרכב שאתם מעוניינים בו במכון מהימן לבדיקת רכבים. במידה ובחרתם לא לבצע בדיקה זו, וגם אם כן בוצעה הבדיקה, חשוב להתייחס למצבו של הרכב בהסכם המכר, כפי שאתם כקונים התרשמתם ממנו.

במקרים ובהם יתגלו תקלות מהותיות לאחר רכישת הרכב, תיאור מצב הרכב כפי שתואר בהסכם המכר יוכל להיות זה שעל בסיסו תוכלו לדרוש הבהרות ופיצוי כספי מהאדם שמכר לכם את הרכב. מנגד, במידה ותיאור מצב הרכב היה לקוני ולא מעמיק מספיק, יוכל מוכר הרכב לטעון מצידו כי אינו אחראי לאותן תקלות ולא יסכים לשלם פיצוי חלקי או מלא.

בנוסף, על המוכר להסיר את כל השעבודים או עיקולים ככל וקיימים על הרכב. יש לקבל אישור רשמי מרשם השעבודים/משכונות וכן אישור חברת המימון אם הרכב נרכש בהלוואת מימון. ללא הסרת העיקולים ו/או השעבודים לא ניתן לבצע העברת בעלות במשרד התחבורה.

קישור לאתר משרד התחבורה – העברת בעלות על רכב

רכישת רכב משומש מסוחר רכבים

במידה ואתם בוחרים לרכוש רכב משומש מסוחר רכבים, על סוחר הרכבים החובה לספק להסכם ביניכם טופס גילוי נאות וזאת בהתבסס על הוראה בחוק מכירת רכב משומש (זכאות למידע וגילוי נאות) מ-2008.

טופס גילוי נאות מצד סוחר הרכב מחייבו לספק מידע רחב יותר בעבור הרכוש, כשחלק ממידע זה אינו מחייב אדם פרטי המעוניין למכור את רכבו. חלק מהמידע בטופס גילוי נאות יכלול את מספר הבעלים הקודמים של הרכב ובתוכם רשימה של חברות שעוסקות בהחכר ומה מספרן, פגיעות שנגרמו לרכב ומספר הקילומטרים שהרכב עבר.

לסיכום, הסכם מכר לרכב משומש הוא חוזה משפטי, המגדיר את תנאי העסקה בין המוכר לקונה. החוזה צריך לכלול את הפרטים הבאים:

פרטי הצדדים: שמו, מספר תעודת הזהות, כתובת המגורים וכן הלאה.

פרטי הרכב: דגם, שנת יצור, מספר רישוי, צבע, קילומטראז’ וכן הלאה.

מחיר הרכישה: סכום הכסף שישלם הקונה למוכר תמורת הרכב.

מועד ומיקום מסירת הרכב: מועד שבו יעביר המוכר את הרכב לקונה, ומיקום שבו תתבצע המסירה.

אחריות המוכר: האם המוכר נותן אחריות כלשהי על הרכב, למשל אחריות על תקינות המנוע או על תאונות עבר.

בנוסף לפרטים אלו, ניתן לכלול בהסכם מכר לרכב משומש גם תנאים נוספים, כגון:

תנאי תשלום: האם הקונה ישלם את מלוא המחיר במעמד החתימה על החוזה, או שמא הוא ישלם חלק מהמחיר במעמד החתימה וחלק אחר במועד מאוחר יותר.

זכות ביטול: האם הקונה או המוכר רשאים לבטל את העסקה, ובאיזה תנאים.

תנאים נוספים: כל תנאי אחר שנראה לנכון לשני הצדדים.

חשוב לקרוא בעיון את ההסכם לפני החתימה עליו, ולהבין את משמעות כל הסעיפים. אם ישנם סעיפים שאינם ברורים, יש לפנות לעורך דין כדי שיסייע בהבהרתם.

טיפים לניסוח הסכם מכר לרכב משומש

טיפהסבר
שימוש בשפה ברורה ופשוטהההסכם צריך להיות מובן לכל הצדדים, ללא צורך לפנות לעורך דין כדי להבין אותו.
דיוק בפרטיםחשוב לציין את כל הפרטים הרלוונטיים לעסקה, כגון פרטי הצדדים, פרטי הרכב, מחיר הרכישה וכן הלאה.
התייחסות לכל האפשרויות האפשריותקחו בחשבון את כל התרחישים האפשריים, למשל אפשרות של ביטול העסקה, אפשרות של תקלות ברכב לאחר הרכישה וכן הלאה.

פרטים ספציפיים שיש לכלול בהסכם

פריטהסבר
פרטי הצדדיםשם, מספר תעודת זהות, כתובת מגורים וכן הלאה.
פרטי הרכבדגם, שנת יצור, מספר רישוי, צבע, קילומטראז’ וכן הלאה.
מחיר הרכישהסכום הכסף שישלם הקונה למוכר תמורת הרכב.
מועד ומיקום מסירת הרכבמועד שבו יעביר המוכר את הרכב לקונה, ומיקום שבו תתבצע המסירה.
אחריות המוכרהאם המוכר נותן אחריות כלשהי על הרכב, למשל אחריות על תקינות המנוע או על תאונות עבר.

מה קורה אם ההסכם לא כתוב בצורה נכונה?

אם ההסכם לא כתוב בצורה נכונה, הוא עלול להוביל לבעיות משפטיות בין הצדדים. לדוגמה, אם הסכם המכר לא כולל סעיף המתייחס לאחריות המוכר, הקונה עלול להיתקל בקשיים בהוכחת טענותיו במקרה של תקלות ברכב.

בנוסף, אם ההסכם לא כתוב בצורה מדויקת, הוא עלול להוביל לטענות של אי ביצוע או הפרת הסכם. לדוגמה, אם הסכם המכר קובע שהרכב יימסר לקונה במועד מסוים, והמוכר אינו עומד במועד זה, הקונה עלול לתבוע את המוכר על אי ביצוע ההסכם.

לכן, חשוב מאוד לערוך הסכם מכר לרכב משומש בצורה נכונה ויסודית. הסכם מכר ראוי יסייע להגן על זכויות שני הצדדים, וימנע בעיות משפטיות עתידיות.

כמו כן, חשוב לדעת, כי רישום הרכב במשרד התחבורה הינו רישום “הצהרתי” (דקלרטיבי) בלבד. לכן, חשוב להקפיד על תשלום מלוא התמורה וההתחייבות החוזית של הצדדים לעסקת המכר ואין די ברישום והעברת בעלות על הרכב.

היוועצו עם עורך דין לפני רכישת רכב משומש

הסכם מכר לרכב משומש הוא חוזה משפטי חשוב, המגדיר את תנאי העסקה בין המוכר לקונה. עורך דין מומחה בתחום המשפט האזרחי, בעל ידע וניסיון בתחום הסכמי מכר, יוכל לערוך עבורך הסכם מכר ראוי, שיגן על זכויותיך וימנע בעיות משפטיות עתידיות.

 

 * אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, אלא יש לראות בכתוב הסבר כללי בלבד ומומלץ להתייעץ עם עורך דין. קראו עוד בתקנון ותנאי השימוש באתר

 
ששי לב עורך דין
ששי לב עורך דין

עו"ד ששי לב הינו מוסמך במשפטים בהצטיינות מאוניבריסטת תל אביב כן בעל תארים מתקדמים במנהל עסקים. השילוב של הניסיון המקצועי לצד הידע האקדמי מקנים לעו"ד לב את מלוא המיומניוות הנדרשות בניהול הליך משפטי והדבר בא לידי ביטוי בהישגים ובתוצאות לטובת הלקוחות.

ששי לב עורך דין
ששי לב עורך דין

עו"ד ששי לב הינו מוסמך במשפטים בהצטיינות מאוניבריסטת תל אביב כן בעל תארים מתקדמים במנהל עסקים. השילוב של הניסיון המקצועי לצד הידע האקדמי מקנים לעו"ד לב את מלוא המיומניוות הנדרשות בניהול הליך משפטי והדבר בא לידי ביטוי בהישגים ובתוצאות לטובת הלקוחות.

מאמרים קשורים:

שיחת ייעוץ עם עורך דין להערכת סיכויי התביעה

לתיאום שיחת ייעוץ ללא התחייבות

תוכן העניינים:

לקוחות ממליצים

המידע סייע לכם? שתפו!

המשרד מספק שירותי ייצוג משפטי בכל רחבי הארץ.

אנחנו פה להילחם עבורכם!
ייעוץ ראשוני והערכת שווי התביעה

לתיאום פגישת ייעוץ ללא התחייבות>>>

ששי לב עוד