נזק ישיר ונזק עקיף לעסקים במלחמת חרבות ברזל

לכל אורך השנים התמודדה מדינת ישראל במספר מלחמות כנגד שכניה. לאותן מלחמות השפעה על מעגלים רחבים בקרב התושבים בעורף, כשהשפעה ישירה ועקיפה שלהם בא לידי ביטוי ביכולתם של עסקים להמשיך לפעול ולהתקיים.

נוכח המלחמה שהחלה באוקטובר 2023 מול ארגון החמאס הרצחני, מצאה עצמה ישראל במלחמה בעזה, תוך התמודדותה במספר זירות נוספות. התמודדות רחבה זו הביאה להשפעה שלילית בנזק ישיר ועקיף אצל עסקים רבים בישראל, בין אם מדובר על עסקים באזורי הלחימה עצמם ועסקים נוספים באזורים מרוחקים יותר.

חוק מס רכוש וקרן פיצויים מבחין בין שני סוגי נזקים רלוונטיים: “נזק ישיר” ו”נזק עקיף”:

מהו בעצם נזק ישיר לעסקים בזמן מלחמה?

תחת המושג של “נזק ישיר” לעסקים בזמן מלחמה, ניתן לכלול את אותם עסקים שספגו פגיעה ונזק פיזי ישיר ברכוש העסק ונכסיו.

פיצויים בגין נזקים ישירים לעסקים יתקבלו במטרה ברורה להשיב את העסק למצבו הקודם. פגיעה של רקטה בבית עסק, למשל, בזמן מלחמה מהווה פגיעה שנעשתה בתוך מטרה לפגוע ברכוש של תושבי ישראל. גובה הפיצוי יהיה ההפרש בין שווי הנכס של בית העסק שנפגע לפני אותה פגיעה לבין שווי הנכס לאחר אותה פגיעה של רקטה.

עסקים שניזוקו בנזק ישיר רשאים להגיש תביעה למס רכוש בגין אותו נזק, כשאותה תביעה תדון על ידי מנהל מס רכוש, כשזה מסתמך על הערכות שמאים ממחלקת פיצויים. עורכי דין המייצגים תובעים במסגרת נזקים ישירים לעסקים ידאגו, בין היתר, לביצוע בדיקה של שמאי נוסף מטעם התביעה.

מהו נזק עקיף לעסקים בזמן מלחמה?

לצד המושג של “נזק ישיר” לעסקים בזמן מלחמה, חשוב להכיר כי קיים גם “נזק עקיף” שיש לקחת בחשבון ולהכיר. נזק עקיף מתייחס למצבים בהם, בשל מצב מלחמה, עסקים מפסידים הכנסה או יש ונגרע מהם רווח.

היכולת לזכות בפיצויים בגין נזקים עקיפים יתקבלו באמצעות ישובים בישראל שהוגדרו מראש כישובים בהם עסקים יוכלו לקבל את אותו פיצוי על נזק עקיף, בין אם מדובר על ישובים שהוגדרו מראש ככאלו במסגרת חוק מס רכוש וקרן פיצויים וישובים נוספים שהוגדרו ככאלו על ידי ממשלת ישראל, בהתאם למתארי הלחימה הנקודתיים של כל מלחמה.

איזו תביעה נחשבת למורכבת ומאתגרת יותר?

היכולת לאמוד את גובה הפיצויים בגין נזקים עקיפים נחשבים למורכבים ומאתגרים יותר. את התביעה בגין נזק עקיף יש להגיש, גם כן, למס רכוש, כשכאן התביעה תיבחן על ידי רשימה ארוכה יותר של אנשי מקצוע מטעם מס רכוש, כשזו תכלול שמאים, כלכלנים, רואי חשבון, מפקחים שונים ועוד.

אם הגשת תביעה לנזק ישיר נחשבת לפשוטה יותר, כשגם בה אנו עדיין ממליצים להגישה באמצעות שירותיו של עורך דין, בהגשת תביעה לפיצויים עבור נזקים עקיפים, פנייה לעורך דין בתחום הפיצויים הינה קריטית ומשמעותית ויש בה להכריע בנוגע לגובה הנזק העקיף שבו תוכלו לזכות.

 מורכבות תחשיב גובה הפיצוי בגין נזק משני

מורכבות חישוב גובה הפיצוי נעשית בהגשת תביעה במסגרת מה שמכונה “המסלול האדום”. במסלול זה, מתאפשר לאותם עסקים להגיש תביעה בעבור נזק כלכלי שנגרם להם וזאת מבלי להסתמך על נוסחה לפיצוי מהיר (המוכרת בעצם כ”מסלול ירוק”), כשההתייחסות לגובה הפיצוי נעשית באמצעות ביצוע של תחשיב כלכלי נקודתי, כשעל מגיש התביעה ועורך דינו להגיש, תוך שימוש במומחים מטעמם.

מס רכוש וקרן פיצויים פרסמו נהלים באשר לאופן הגשת תביעות ב”מסלול ירוק” וב”מסלול אדום”.

המסלול הירוק הוא מסלול פשוט יחסית, המבוסס על נוסחה לפיצוי מהיר, והפיצוי שיתקבל בו הוא רק במסלול שכר.

המסלול האדום מאפשר לעסקים לתבוע את הנזק הכלכלי הספציפי שנגרם להם שלא על סמך נוסחה, אלא על סמך תחשיב כלכלי ספציפי שיחשב הניזוק עצמו עבור עסקו, באמצעות מומחים מטעמו.

עסקים שנמצאים ביישובי ספר, ובכללם יישוב שמרוחק עד שבעה ק”מ מרצועת עזה, זכאים לפיצויים בהתאם לתקנות הקבע, שנמצאות בתוקף תמיד. עסקים אלה יכולים לבחור אם להגיש תביעה במסלול האדום או במסלול הירוק.

קישור לתביעת פיצויים נזק עקיף – מסלול אדום

הרחבת הישובים בהם עסקים יוכלו ליהנות מפיצויים

המלחמה מול ארגון החמאס כעת מעלה את השאלה עבור עסקים רבים בישראל, כשאלו שואלים עצמם האם גם הם יזכו בקבלת פיצוי לנזק עקיף, כשעסקים אלו נמצאים ברדיוס ישובים רחוק יותר שעדיין ניזוק בשל אותה מלחמה.

במבט למלחמת לבנון השנייה ב-2006, ניתן לראות כי הגדרת האזורים הזכאים לפיצויים הורחבה בהתאם לישובים שנפגעו תדיר בזמן המלחמה מול ארגון החיזבאללה, כשישובים דוגמת חיפה, עפולה ודרום רמת הגולן הצטרפו לאותה רשימה.

מתי צריך להגיש את התביעה?

הודעה על נזק תוגש למנהל בתוך שבועיים מיום הנזק – הגשת הודעה על נזק אינה תחליף להגשת תביעה.

תביעה לפיצויים תוגש למנהל בתוך שלושה חודשים מיום הנזק.

ועדת ערר וערעור על החלטת רשות המסים

ערר על החלטת המנהל, ניתן להגיש בתוך 30 יום מקבלת ההחלטה בתביעה, לוועדת ערר לעניין נזק מלחמה ונזק עקיף.

בהליך הערר, ניזוקים יכולים לייצג את עצמם או באמצעות עורך דין.

ערעור על החלטת ועדת הערר, יהיה ערעור בזכות בשאלה משפטית בלבד ויוגש בתוך 30 יום מקבלת החלטת הוועדה, לבית המשפט המחוזי. על הניזוקים להעביר העתק מהערעור, עם הגשתו לפרקליטות המחוז.

קישורים:

חוק מס רכוש וקרן פיצויים, התשכ”א-1961

תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים( )נזק מלחמה ונזק עקיף), התשל”ג-1973

דברי חקיקה עיקריים בתחום מס רכוש

* אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, אלא יש לראות בכתוב הסבר כללי בלבד ומומלץ להתייעץ עם עורך דין. קראו עוד בתקנון ותנאי השימוש באתר.

ששי לב עורך דין
ששי לב עורך דין

עו"ד ששי לב הינו מוסמך במשפטים בהצטיינות מאוניבריסטת תל אביב כן בעל תארים מתקדמים במנהל עסקים. השילוב של הניסיון המקצועי לצד הידע האקדמי מקנים לעו"ד לב את מלוא המיומניוות הנדרשות בניהול הליך משפטי והדבר בא לידי ביטוי בהישגים ובתוצאות לטובת הלקוחות.

ששי לב עורך דין
ששי לב עורך דין

עו"ד ששי לב הינו מוסמך במשפטים בהצטיינות מאוניבריסטת תל אביב כן בעל תארים מתקדמים במנהל עסקים. השילוב של הניסיון המקצועי לצד הידע האקדמי מקנים לעו"ד לב את מלוא המיומניוות הנדרשות בניהול הליך משפטי והדבר בא לידי ביטוי בהישגים ובתוצאות לטובת הלקוחות.

מאמרים קשורים:

שיחת ייעוץ עם עורך דין להערכת סיכויי התביעה

לתיאום שיחת ייעוץ ללא התחייבות

תוכן העניינים:

לקוחות ממליצים

המידע סייע לכם? שתפו!

המשרד מספק שירותי ייצוג משפטי בכל רחבי הארץ.

אנחנו פה להילחם עבורכם!
ייעוץ ראשוני והערכת שווי התביעה

לתיאום פגישת ייעוץ ללא התחייבות>>>

ששי לב עוד