fbpx

חקירת תאונת דרכים

חקירת תאונות דרכים – בוחן תאונות דרכים

המומחה לקביעת ממצאים והסקת מסקנות בשחזור תאונות דרכים הינו בוחן תנועה או חוקר תאונות דרכים והינו מוסמך לקבוע את אופן קרות התאונה, את מנגנון התאונה, הסיבות לגרימתה ואף לקבוע מהו הגורם להתרחשותה. עורך דין תאונות דרכים מסתייע בחלק מהמקרים בחוות דעת של מומחה חקירת תאונת דרכים, כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה במסגרת ייצוג הלקוח.

מה תפקידו של בוחן תאונות דרכים

חוקר תאונות דרכים המגיע אל זירת התאונה, מבצע תחקיר מעמיק ומקיף כדי לקבוע כיצד התרחשה התאונה ומהם הגורמים להתרחשותה. המומחה בודק את תוואי הכביש, עורך ניסוי שדה ראיה, בדיקת מהירות ומרחקי בלימה וכן זיהוי כשלים אשר הביאו להתרחשות התאונה.

הגורמים העיקריים אשר מהם ניתן להסיק מסקנות הם בדיקת תמרורי השילוט והכוונה, סימני וחריצי הצמיגים, מצב הבלמים, מוקדי הנזק בכלי הרכב המעורבים, תאורת הכביש ושדה הראייה, מיקומם של שרידי הרכב וכלה בתנאי השטח ומזג האוויר (ראות, גשמים וכו’) ביחד כמובן עם העדויות ותחקורם של העדים לתאונה.

שלבים בהכנת דו”ח חוקר תאונות דרכים

שלב ראשוןתיעוד, איסוף ומדידת נתונים בזירת התאונה.
שלב שניקירת עדים, נהגים ועדי ראייה (בד”כ מתבצע בשטח או בתחנת המשטרה או בית החולים במקרה של פגיעה בגוף).
שלב שלישיקירת עדים, נהגים ועדי ראייה (בד”כ מתבצע בשטח או בתחנת המשטרה או בית החולים במקרה של פגיעה בגוף).

בוחן תנועה עד מומחה במשפט אזרחי ופלילי

במקרה של ניהול הליך משפטי בין אם מדובר בתביעת נזיקין אזרחית – תביעת נזקי רכוש לרכב או תביעת רכוש ולחילופין בתביעה פלילית כנגד נהג המעורב בתאונה, עדותו של בוחן תאונות דרכים הינה קריטית ומסייעת לבית המשפט כדי להבין מיהו האחראי לתאונה והאם ניתן היה למנוע אותה.

בתיקי תעבורה, חוות הדעת של חוקר התאונות הינה חלק משמעותי ובעלת משקל בהחלטה של הפרקליטות או קצין המשטרה באם להגיש כתב אישום כנגד מי מהנהגים המעורבים בתאונה או לחילופין לסגור את התיק מחוסר עניין לציבור או בהעדר אשמה.

בוחן תאונות דרכים משטרת ישראל

כאשר מדובר בתיק תעבורה פלילי המתנהל בבית משפט בהליך תעבורתי, אחד מהעדים המרכזים בתביעה מעבר, לעדי ראיה או המעורבים בתאונה, הינו עדותו של בוחן תנועה משטרתי. במקרה של תאונת דרכים עם נפגעי גוף או תאונת דרכים חמורה מגיע אל זירת התאונה, בוחן תנועה מוסמך של משטרת ישראל, אשר הוסמך על ידי ראש אגף התנועה, בכדי לקבוע כיצד ארעה התאונה ומיהם הגורמים המעורבים בהתרחשותה.

בוחן התנועה אוסף ומתעד את הממצאים בזירה, את תוואי הכביש, בחינת תכנית הרמזורים, גביית עדויות מהנהגים המעורבים ועדי ראיה נוספים, בחינת מצלמות התנועה וכן, מיקום מוקדי הנזק ואופיים בכלי הרכב המעורבים, כולל בדיקת תקינות כלי הרכב וכל זאת כדי לשחזר את אירוע התאונה ומיהם כאמור הגורמים להתרחשותה, בין אם מדובר בגורם אנושי או בכשל מכני בכלי הרכב המעורבים בתאונה.

עפ”י הנחיות משטרת ישראל לבוחן התנועה המשטרתי, אשר מגיע לזירת התאונה, הסמכות לבצע בדיקת שכרות, ליטול את רישיון הנהיגה של הנהג, לתפוס חפצים וממצאים בזירת התאונה וכן להורות על בדיקת הרכב או גרירתו והכל בהתאם לשיקול הדעת של בוחן התנועה.

בוחן תאונות דרכים מטעם ההגנה

חשוב ומומלץ לבחון היטב את דו”ח בוחן התנועה המשטרתי או דו”ח בוחן התאונות של חברת הביטוח וכן לבקש סיוע ממומחה תאונות דרכים, על מנת שיכין עבורכם חוות דעת נגדית בכדי לסתור או לאשש (בהתאם לצורך) את חוות הדעת הגישה התביעה או חברת הביטוח.

בלא מעט מקרים, ניתן למצוא כשלים בעבודות מומחה התנועה המשטרתי בין אם באופן גביית העדויות, בביצוע השחזור או בניתוח הממצאים והסקת המסקנות כך שניתן במסגרת ניהול ההליך לסתור ולשלול את המסקנות של המומחה המשטרתי ולהביא לזיכוי הנאשם ובתיק אזרחי לדחות תביעה או לקבלה כנגד מי מהנהגים אשר היה מעורב בתאונה.

חקירת תאונת דרכים בבית המשפט

אחת הדרכים לשלול את מסקנותיו של בוחן התנועה המשטרתי הינה באמצעות חקירתו בבית המשפט על ידי עורך דין תאונות דרכים (תעבורה ו/או נזיקין), אשר מומחיותם הינה בכך, שיהיה ניתן למצוא פגמים בהליך החקירה והשחזור של התאונה, בממצאים שנקבעו או במסקנותיו של החוקר.

תפקידו של עורך הדין חשובה במיוחד, כאשר קיימת אפשרות כי הנאשם בהליך התעבורה עלול לאבד את רישיון הנהיגה או אף להיות מורשע בהליך פלילי הגורר עונש מאסר בפועל ולכן, שלילת מסקנותיו של בוחן תאונות הדרכים עלולות להיות קריטית בעת ניהול ההליך המשפטי. בתיקים מסוג זה, חוות דעת נגדית הינה הכרחית כדי לסתור את הראיות של הצד השני וזאת כאמור אחת מפעולות שעורך דין מיומן מבצע בעת ניהול ההליך המשפטי.

תביעות נזיקין וחוות דעת בוחן ושחזור תאונות דרכים

חברות ביטוח המנהלות תביעות משפטיות בבתי המשפט נעזרות אף הן בחוות דעת מקצועיות כדי לתמוך ולבסס את הבסיס העובדתי באשר לאחריות הנהגים ומנגנון התרחשות התאונה. לא אחת, חוות דעת של מומחה תאונות דרכים עלולה להביא להכרעה ולפסיקה לטובת הצד שהשכיל להצטייד בחוות דעת, אשר תתמוך בגרסתו לאירוע התאונה.

אחת הסיבות המרכזיות בסיוע של חוות דעת בוחן תאונות דרכים, הינה שהממצאים האובייקטיבים והפורנזיים הינם מושכלים ופחות נתונים להשפעה לעומת עדותם של נהגים, שחלקם בעלי אינטרס או כאשר חלף זמן ממועד התאונה ועד למתן העדות בבית המשפט.

כמו כן, שימוש בחוקר תאונות דרכים עשוי לסייע לעורך הדין במסגרת החקירות הנגדיות בבית המשפט, כאשר חוקר התאונות יכול לכוון, להדריך ולסייע למצוא נקודות תורפה אשר יכולות להטות את הכף לטובת הלקוח.

לסיכום, במקרה של תאונת דרכים, רצוי ומומלץ להתייעץ עם עורך דין תאונות דרכים ששי לב, אשר ינהל את ההליך המשפטי תוך הסתמכות על חוות דעת מומחים וחוקרי תאונות דרכים ובכך לסייע הן במסגרת של תביעות נזיקין והן בהליכי תעבורה.

* אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, אלא יש לראות בכתוב הסבר כללי בלבד ומומלץ להתייעץ עם עורך דין. קראו עוד תקנון ותנאי שימוש באתר.

מחפשים עורך דין תאונות דרכים לייצוג משפטי?
מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
ששי לב עורך דין ומגשר