fbpx

תאונת דרכים ללא ביטוח חובה​

מעורבות בתאונת דרכים ללא ביטוח  חובה מה עושים?

על פי פקודת ביטוח רכב מנועי וחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, קיימת חובה על כל נהג ברכב מנועי, לבטח את רכבו בביטוח חובה, על מנת שניתן יהיה לכסות בכיסוי מלא מפני נזקי גוף העשויים להיגרם לכל אחד ממשתמשי הדרך הכוללים גם הולכי רגל. המחוקק בחר בעיקרון האחריות המוחלטת, כך שאין כאן שאלה של מי אשם בתאונה, על מנת שכולם יהיו זכאים לפיצויי. במצבים שלנהג אין ביטוח חובה והוא אינו יכול לתבוע את חברת הביטוח, על פי חוק הפלת”ד, הנפגע בתאונה, יוכל להגיש תביעה למבטחת בפוליסת ביטוח החובה של הרכב הפוגע, כאשר מדובר על אותה חברה שביטחה את הרכב שגרם לתאונה. למעשה, המשמעות המשפטית היא שמי שמייצג את הנפגע, קרי עורך דין תאונות דרכים, יצטרך להוכיח, כי מי שגרם לתאונת הדרכים הוא הנהג שפגע אם בהתרשלות ואם ע”פ כל חוק אחר. למעשה, חוק נפגעי תאונות דרכים קובע, כי במקרה של תאונת דרכים אם לנהג לא היה ביטוח חובה, הנהג יוכל לתבוע תביע נזיקית רגילה וזאת, לפי פקודת הנזיקין כאשר הנהג הפוגע נהג ברשלנות.

תאונת דרכים ללא ביטוח חובה  –  עבירה פלילית

הוראת החוק, מחייבת ביטוח חובה והיא נמצאת בפקודת רכב מנועי תש”ל – 1970. כל אדם שמחזיק ברכב מנועי, חייב לרכוש פוליסת ביטוח חובה בתוקף ברכב אשר בו הוא עושה שימוש. בעצם, פוליסת ביטוח חובה לרכב, מכסה לא רק את מי שנוהג ברכב, כי אם כל מי שעשוי להיפגע מהשימוש ברכב למשל: הנוסעים, נהגים אחרים ואף הולכי רגל. נהג אשר נוהג ללא ביטוח חובה עובר על עבירה פלילית ומלבד זאת, נהג שאינו נושא בביטוח חובה מסתכן במישור הכלכלי ובמישור המשפטי.

במישור הכלכלי, אם חלילה נהג ייפגע כתוצאה מנהיגה ברכב ללא ביטוח חובה, הנהג ,הוא זה שיצטרך לשאת בתוצאות לרבות הטיפול הרפואי וכן, הוא לא יוכל אפילו לתבוע את חברת הביטוח לקבלת ההחזרים בגין הטיפולים הרפואיים. מהבחינה המשפטית, כפי שצוין קודם לכן, נהיגה ללא ביטוח חובה היא עבירה, אפילו אם הנהג לא היה מעורב בתאונת דרכים,אבל נתפס נוהג ללא ביטוח חובה בבדיקה שגרתית של משטרת התנועה. העונשים על נהיגה ללא ביטוח חובה לרכב, עשויים להיות קנסות כספיים, שלילת רישיון ועוד.

האחריות של נהג שנהג ללא ביטוח חובה כלפי הנוסעים ברכב או נפגעי הדרך

אם נהג אשר נהג ללא ביטוח חובה לרכב, פגע בהולך רגל, או נהגים אחרים שנפגעו כתוצאה מתאונת דרכים, נהג הרכב הוא שייאלץ להתמודד עם השלכות רבות. ראשית, במקרה זה, אין חברת ביטוח שניתן לתבוע על מנת לקבל פיצוי בגין פגיעות גוף ולכן, מדינת ישראל הקימה מנגנון פיצויי אשר נקרא “קרנית”. למעשה קרנית היא קרן פיצויים ממשלתית שהוקמה בשנת 1975. הקרן ממומנת ע”י העברת אחוז מוגדר מפרמיות ביטוחי החובה, כך שהיא מאפשרת לכל מי שנפגע בתאונת דרכים ואין את מי לתבוע, לקבל פיצוי כספי רק על נזקי גוף. לדוגמא אנשים אשר נפגעו בתאונת “פגע וברח” יכולים לתבוע את חברת קרנית. אם מדובר בנהג שאין לו ביטוח חובה כחוק, החברה לא תפצה אותו, כי אם אפילו תגיש כנגדו תביעת שיבוב על מנת שתקבל חזרה את הכספים שהיא הייתה צריכה לשלם עבור נפגעים אחרים.

כיצד ניתן לתבוע ביטוח צד ג’?

על מנת שניתן יהיה לתבוע את חברת הביטוח שבה אתם מבוטחים בביטוח צד ג’, יש לפרט בפני עורך דין תביעות ביטוח את נסיבות האירוע, זהות הנהג, לתת פרטים של נהגים אחרים שהיו מעורבים בתאונה, צילומי הנזק ממקום התאונה ואפילו מומלץ לשלוח סרטון. יש לדאוג לשלוח מיד את הפרטים הללו כמה שיותר סמוך למועד התאונה. אם אתם תובעים את צד ג’, חברת הביטוח תפיק עבורכם אישור אי הגשת תביעה לפוליסת הרכב שברשותכם לפי דיווח התאונה.

 הייתם מעורבים בתאונת דרכים ולא הייתם מבוטחים בפוליסת צד ג’ – מה עושים במקרה זה?

המטרה של פוליסת ביטוח צד ג’ היא לבטח נזקים שעלולים להיגרם לרכב אחר בגין תאונת דרכים. אם הנהג מבוטח בפוליסת ביטוח צד ג’, חברת הביטוח מטפלת ברכב הניזוק כאשר היא אף מספקת הגנה משפטית למבוטח. בנוסף, ההמלצה לרכוש פוליסת ביטוח צד  ג’, היא שכל מה שקורה בדרכים אינו  תלוי בנו. הבעיה היא, כאשר לרכב שפגע ברכב אחר, לנהג הפוגע לא הייתה פוליסת ביטוח צד ג’ כך שהוא יכול להיחשף לתביעה שעשויה להגיע גם לכמה מאות אלפי שקלים, למשל כאשר הרכב השני(הרכב הנפגע) היה רכב יוקרה. במקרה ונהג היה ללא פוליסת ביטוח צד ג’, עליו יהיה להתייעץ עם עו”ד לענייני ביטוח, על מנת שישתמש באסטרטגיה משפטית נכונה  ויוכל להפחית את  הפיצוי הכספי הנדרש מהנהג הנפגע.

תאונת דרכים ללא ביטוח מקיף – מה ההשלכות?

בניגוד לביטוח חובה, אין חובה לבטח את רכבכם ביטוח מקיף, אך יחד עם זאת, נהיגה ללא פוליסת ביטוח מקיף לרכב, עשויה לגרום לנזקים כלכליים גבוהים במיוחד. כיסוי לנזק שייגרם לרכב, כאשר הנהג השני אינו מבוטח בפוליסת ביטוח מקיף, הנזקים שנגרמו לרכב השני, ישולמו מכיסו הפרטי של הנהג שאינו מבוטח. מיותר לציין, כי פוליסת ביטוח מקיף לרכב,  מבטח את רכבו של המבוטח גם מפני שריפות, נזקי טבע והתנגשות מקרית של הרכב.

מהו מכתב דחייה מחברת הביטוח ומה עושים במקרה שקיבלתם מכתב דחייה?

אם הגשתם תביעה נגד חברת הביטוח שבה אתם מבטחים את הרכב ואת עצמכם, וקיבלתם מכתב דחייה מחברת הביטוח, עליכם לבדוק מהם הנימוקים אשר גרמו לחברת הביטוח לדחות את התביעה ואז, לפנות אל  עו”ד לענייני ביטוח, אשר יבחן את הנימוקים של החברה ויפעל לקבלת הפיצויים  המגיעים למבוטח או לנפגעים, כתוצאה מתאונת הדרכים.

מדוע חשוב לפנות לעורך דין לענייני ביטוח?

האזרח הממוצע, אינו מסוגל לעמוד מול חברות הביטוח ולהשיג את מבוקשו, לכן יש לפנות אל עו”ד תביעות ביטוח שהוא בעל ניסיון רב שנים והישגים מרשימים שהצליח להשיג ללקוחותיו. כך למשל, אם קיבלתם מכתב דחייה מחברת הביטוח שבה הייתם מבוטחים, עו”ד תביעות ביטוח יכול להילחם על זכויותיכם ולהשיג את המגיע לכם על פי הדין ולזכות עבורכם במלוא הפיצוי הכספי.

עו”ד ששי לב, המוביל את המשרד, הינו בעל ניסיון עשיר ומגוון בתחום ומלווה את לקוחות המשרד להשגת הפיצוי המקסימלי.

* אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, אלא יש לראות בכתוב הסבר כללי בלבד ומומלץ להתייעץ עם עורך דין. קראו עוד בתקנון ותנאי השימוש באתר.

ששי לב עורך דין
ששי לב עורך דין

עו"ד ששי לב הינו מוסמך במשפטים בהצטיינות מאוניבריסטת תל אביב כן בעל תארים מתקדמים במנהל עסקים. השילוב של הניסיון המקצועי לצד הידע האקדמי מקנים לעו"ד לב את מלוא המיומניוות הנדרשות בניהול הליך משפטי והדבר בא לידי ביטוי בהישגים ובתוצאות לטובת הלקוחות.

ששי לב עורך דין
ששי לב עורך דין

עו"ד ששי לב הינו מוסמך במשפטים בהצטיינות מאוניבריסטת תל אביב כן בעל תארים מתקדמים במנהל עסקים. השילוב של הניסיון המקצועי לצד הידע האקדמי מקנים לעו"ד לב את מלוא המיומניוות הנדרשות בניהול הליך משפטי והדבר בא לידי ביטוי בהישגים ובתוצאות לטובת הלקוחות.

מאמרים קשורים:

שיחת ייעוץ עם עורך דין להערכת סיכויי התביעה

לתיאום שיחת ייעוץ ללא התחייבות

תוכן העניינים:

לקוחות ממליצים

המידע סייע לכם? שתפו!

המשרד מספק שירותי ייצוג משפטי בכל רחבי הארץ.

אנחנו פה להילחם עבורכם!
ייעוץ ראשוני והערכת שווי התביעה

לתיאום פגישת ייעוץ ללא התחייבות>>>

ששי לב עוד